کاهش وزن می تواند مرگ و میر را افزایش دهد

خبر خوش برای چاق‌های مسن

طبق مطالعه‌ای که نتیجه آن در شبکه JAMA Open منتشر شده افزایش وزن با مرگ و میر ارتباطی ندارد.

 

 به گفته دکتر "منیره حسین" اپیدمیولوژیست بالینی و پژهشگر ارشد در زمینه بهداشت پزشکی پیشگیرانه در دانشگاه موناش در ملبورن در استرالیا و نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این پژوهش تا پیش از این متخصصان پزشکی به طور کامل تاثیر تغییر وزن بر افراد مسن سالم را درک نکرده بودند.

به گزارش سی ان ان، در مطالعه صورت گرفته نزدیک به ۱۷۰۰۰ بزرگسال حداقل ۷۰ ساله در استرالیا و بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال در ایالات متحده که حداقل ۶۵ سال سن داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.

طبق نتایج مطالعه صورت گرفته تمام افرادی که در آن شرکت کردند در معاینه سالانه خود در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ میلادی وزن شده بودند. حسین می‌گوید: "نتیجه مطالعه ما نشان داد که کاهش وزن حتی ۵ درصد نیز خطر مرگ و میر را به ویژه در مردان مسن افزایش می‌دهد".

از سوی دیگر، افزایش وزن در افراد مسن سالم هیچ ارتباطی را نشان نداد. "پری هالپرین" متخصص تغذیه بالینی می‌گوید: "این ارتباط در وزن‌های اولیه یافت شد به این معنی که افرادی که از نظر پزشکی به عنوان چاق طبقه بندی می‌شوند، هنگام کاهش وزن نیز در معرض خطر بیشتری قرار داشتند". او البته شخصا در این مطالعه شرکت نداشته است.

سایر مسائل بهداشتی

این مطالعه در ابتدا توانست مسائل بهداشتی را در نظر بگیرد. حسین می‌گوید که این افراد دارای شرایطی مانند بیماری قلبی عروقی، زوال عقل، ناتوانی جسمی یا بیماری مزمن بودند.

"هالپرین" در ایمیلی می‌گوید: "هم چنین افرادی که اخیرا در بیمارستان بستری شده بودند از بررسی حذف شدند که موضوع مهمی باشد، زیرا بستری شدن در بیمارستان اغلب با کاهش وزن به دلیل شرایط حاد همراه است".

حسین خاطر نشان ساخت که مطالعه صورت گرفته قادر به تشخیص این که آیا افرادی که درگیر این موضوع بودند به طور عمدی یا غیر عمدی وزن کم کردند نبوده است.

هالپرین می‌افزاید: "هیچ پرسشی در مورد تغییرات در سطح فعالیت و کیفیت رژیم غذایی در فاصله بین ویزیت مطالعه پایه و بازدید‌های مطالعاتی بعدی پرسیده نشد. بنابراین، ما هیچ اطلاعاتی در مورد این که چگونه این عوامل ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارند نداریم".

چرا کاهش وزن می‌تواند یک خطر باشد؟

کاهش وزن ممکن است یک عامل خطر برای مرگ و میر باشد، زیرا می‌تواند نشانه مشکلات اساسی باشد. حسین می‌گوید: "کاهش وزن ممکن است یک علامت هشدار دهنده برای بیماری‌هایی مانند سرطان و زوال عقل باشد و "اغلب با کاهش اشتها تحت تاثیر التهاب و هورمون‌ها مرتبط است".

او می‌افزاید: "بیماری‌های مزمن زمینه‌ای نیز می‌توانند با تاثیر بر اشتها، متابولیسم و عادات غذایی باعث کاهش وزن در افراد مسن شوند. مشکلات حرکتی و عوارض جانبی دارو نیز می‌تواند بر وزن تاثیر بگذارد".

هالپرین می‌افزاید: "تغییرات در وزن هم چنین می‌تواند نشانه نگرانی در سبک زندگی باشد. یکی از عوامل اصلی کاهش وزن در افراد مسن انزوای اجتماعی است. نگرانی‌های دیگر شامل محدودیت‌های مالی و درد و ناراحتی هستند".

او می‌افزاید: "در مطالعاتی مانند این مطالعه صورت گرفته به خاطر سپردن این موضوع که همبستگی علیت نیست نکته مهمی می‌باشد. کاهش وزن با مرگ و میر مرتبط بود به این معنی که همبستگی دارد، اما این بدان معنا نیست که کاهش وزن باعث مرگ یک فرد شده است".

او در ایمیلی به "سی ان ان" افزود: "هم چنین مهم است که بگوییم خلاف آن را نمی‌توان تعمیم داد و توصیه نمی‌شود یعنی افزایش وزن لزوما خطر مرگ و میر شما را کاهش نمی‌دهد. مثل همیشه تغییرات وزن خود را با پزشک یا سایر متخصصان پزشکی در میان بگذارید".

او می‌افزاید: "اگر آنان متوجه کاهش اعداد روی ترازو (کاهش وزن) و شاید گشاد شدن شلوار‌های‌شان شدند (کاهش دور کمر) آن موضوع را برای غربالگری یا آزمایش بیش‌تر با پزشک خود در میان بگذارند".

او می‌گوید این توصیه برای جامعه پزشکی نیز صدق می‌کند. پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید بدانند که تغییرات وزن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 

منبع: فرارو
دیدگاه