بلوغ دختران از چه سنی شروع می‌شود؟

بلوغ فرآیند انتقال از کودکی به بزرگسالی است. این اتفاق مهم که معمولاً در دختران زودتر از پسران شروع می‌شود، بخش طبیعی رشد است و هر شخصی می‌تواند از آن تجربه‌ی منحصر به‌فردی داشته باشد.

 

در دوران بلوغ، بدن دچار تغییرات درونی و بیرونی زیادی می‌شود. معمولاً در دختران، تغییرات جسمی و روانی مرتبط با بلوغ بین ۸ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شوند. بلوغ زمانی است که شخص:

  • به قد دوران بزرگسالانی خود می‌رسد.
  • ویژگی‌های جنسی ظاهری در بدن او ایجاد می‌شوند.
  • قادر به تولید مثل می‌شود.

بلوغ زمانی آغاز می‌شود که ناحیه‌ای از مغز به نام «هیپوتالاموس» به سایر قسمت‌های بدن سیگنال می‌دهد که زمان ایجاد ویژگی‌های بزرگسالی فرا رسیده است. این سیگنال‌ها که از طریق هورمون‌ها ارسال می‌شوند، با تأثیر روی اندام‌های تناسلی آن‌ها را برای ترشح سایر هورمون‌ها تحریک می‌کنند. هورمون‌های تولیدشده در اندام‌های تناسلی باعث رشد و تغییر قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند و روی احساسات و افکار فرد تأثیر می‌گذارند.

بعضی از هورمون‌های اصلی مرتبط با بلوغ دختران عبارتند از:

هورمون رشد: سطح این هورمون در دوران بلوغ افزایش می‌یابد و باعث جهش رشد در استخوان‌ها و عضلات و افزایش سریع قد می‌شود. افزایش آهسته‌ی قد (کمتر از ۵ سانتی‌متر در سال) ممکن است نشانه‌ی کمبود هورمون باشد.

استروژن: این هورمون جنسی باعث رشد بافت رحم و سینه می‌شود.

استرادیول: این هورمون در مردان و زنان وجود دارد. در زنان، مقدار استرادیول زودتر افزایش می‌یابد و پس از بلوغ در سطح بالاتری باقی می‌ماند.

 

دیدگاه