از دست دادن بویایی، اولین نشانه آلزایمر در افراد مستعد است

نتایج یک مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه شیکاگو، نشان داد: افراد دارای یک گونه ژنتیکی به نام APOE e4 که با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است، ممکن است قوه بویایی خود را زودتر از افرادی که دارای این گونه نیستند، از دست بدهند؛ این علامت، ممکن است اولین نشانه اختلال حافظه و تفکر باشد. آلزایمر یک بیماری تخریب کننده عصبی می باشد که منجر به اختلال شدید در حافظه و توانایی تفکر می شود.

پژوهشگران دریافتند: قطعا تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است، با این حال نتایج تحقیقاتی نشان داده است،بررسی توانایی افراد در تشخیص بوها ممکن است راهی مفید برای پیش ‌بینی مشکلات شناختی آینده باشد. درنتیجه مطالعه ما می تواند پایه ای برای تحقیقات آینده با هدف شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل، باشد.

محققان همچنین دریافتند: توانایی تشخیص بو در افرادی که دارای این گونه ژنتیکی بودند ۳۷ درصد کمتر از سایر افراد بود. این افراد، در سنین ۶۵ تا ۶۹ سالگی شروع به تجربه اختلالاتی در قوه بویایی خود کردند.

دانشمندان اظهار داشتند: همانطور که انتظار می رفت، مشاهده کردیم، افرادی که دارای گونه ژنتیکی APOE e4 بودند در مقایسه با سایر افراد، کاهش سریع ‌تری در مهارت‌ های فکری خود نشان دادند. شناسایی مکانیسم ‌های پشت این روابط، به ما کمک می ‌کند تا نقش قوه بویایی در تخریب عصبی را بهتر درک کنیم.

 

دیدگاه