این اشتباه‌ها موهایتان را سریع‌تر چرب می‌‌کند!

اشتباه‌هایی که موها را سریع‌تر چرب می‌‌کنند

 هنگامی که سبوم اضافی در پوست سر وجود دارد، مو ظاهری چرب و براق به خود می‌گیرد، موها به صورت دسته‌ای جدا می‌شوند و گاهی اوقات کمی بو می‌گیرند. اما چطور چنین اتفاقاتی می‌افتد؟

چرا موها چرب می‌شوند؟

چربی موها ناشی از اختلال در غدد چربی است، این غدد ترشح کننده چربی هستند. چنین اختلالی بسیار شایع است؛ درستش این است که سبوم به محافظت از مو در برابر خشکی و آلودگی کمک می‌کند، اما زمانی که مقدار آن زیاد باشد، ریشه‌ها از چربی سنگین می‌شوند.

چه اشتباه‌هایی موها را سریع‌تر از آنچه انتظار دارید، چرب می‌کنند؟

بیشتر ما، اشتباه‌هایی رایجی را مرتکب می‌شویم؛ اشتباه‌هایی که موهای‌مان را سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود، چرب می‌کنند:

شستشوی بیش از حد موها: به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که موهایتان را هر روز بشویید؛ بهترین گزینه، شستشوی موها، ۲ تا ۳ بار در هفته است.

استفاده از شامپوی نامناسب مو: شامپوهایی که بیش از حد صاف‌کننده، بیش از حد معطر و بیش از حد مرطوب‌کننده هستند، در واقع باعث می‌شوند که موها زودتر چرب شوند.

قرار دادن موها در معرض مواد مختلف: مواد دکولوره، رنگ‌‌ها، صاف‌کننده‌ها، لاک یا ژل مو موادی هستند که استفاده از آنها به چربی موی سر دامن می‌زند.

عوض نکردن روبالشی به اندازه کافی: زیرا روبالشی‌ها در طول شب و هنگام خواب، سبوم اضافی موها را جذب می‌کنند. اما در صورتی که به موقع تعویض نشوند و تمیز نباشند، این ویژگی را از دست می‌دهند.

نشستن ابزارهای پیرایش مو مانند برس‌ها و شانه‌ها به میزان کافی.

فرو بردن و حرکت دادن بیش از اندازه دست‌ها در بین موها.

دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث چرب شدن موها می‌شوند و خارج از کنترل ما هستند، مانند تعریق بیش از حد یا عدم تعادل هورمونی. استرس، خستگی، مصرف الکل و تنباکو، محیط آلوده و رژیم غذایی بیش از حد غنی نیز می‌توانند باعث چرب شدن موها شود.

چه کار کنیم تا موهایمان ظاهری چرب به خود نگیرد؟

وقتی موهای چربی دارید، باید از شامپوی ملایم با PH خنثی و بدون سیلیکون استفاده کنید. سیلیکون تمایل دارد پوست سر را خفه کند. فقط کافی است که کمی شامپو را با آب ولرم در کف دست خود بریزید. به آرامی پوست سر را بدون شامپو زدن دوباره در راستای طول‌شان ماساژ دهید، همان میزان اندک شامپویی که ابتدا روی دستتان زده‌اید، برای شستشو کافی است. برای شستشوی دوباره نیز همین کارها را تکرار کنید با همان میزان کم شامپو. زیرا استفاده بیش از حد از شامپو برای پوست سرتان بیش از حد تهاجمی خواهد بود. سپس موهایتان را آبکشی کنید. اگر جسارتش را دارید، برای این کار از آب سرد استفاده کنید!

اگر از نرم‌کننده یا سایر محصولات مراقبت‌ از مو استفاده می‌کنید، آنها را فقط روی انتها و طول‌ موها بریزید، نه روی ریشه‌هایی که بیهوده سنگین می‌شوند. اما سعی کنید محصولات مراقبتی را بیش از اندازه روی سطح مو جمع نکنید، یک روال ساده را برای این کار در نظر بگیرید. سپس از خشک کردن طبیعی یا با سشوار سرد و بدون نزدیک کردن آن به پوست سر استفاده کنید.

برای از بین بردن گرد و غبار، ناخالصی‌ها و پخش شدن سبوم در طول شب موهای خود را برس بزنید. و برای اینکه مجبور نباشید به دفعات موهایتان را بشویید و در عین حال از چرب شدن سریع آنها جلوگیری کنید، می‌توانید از شامپوی خشک (نوعی شامپو که برای استفاده از آن، لازم نیست موهایتان را خیس کنید) استفاده کنید. اما مراقب باشید زیاد از آن استفاده نکنید!

 

دیدگاه