ناسالم‌ترین خوراکی‌های کربوهیدراتی

وقتی که کلمه «کربوهیدرات» را می‌شنویم، بیشتر ما سریعا به خوراکی‌هایی مثل پاستا و نان فکر می‌کنیم یا رژیم‌های غذایی مُد روز را به یاد می‌آوریم که براساس حذف همه کربوهیدرات‌ها طراحی شده‌اند. اما کربوهیدرات‌ها بسیار متنوع هستند و انواع باکیفیت آنها به‌عنوان یکی از منابع اصلی انرژی‌ برای سیستم عصبی ما عمل می‌کنند. همه کربوهیدرات‌ها با همدیگر برابر نیستند و بدن هم واکنش‌های متفاوتی نسبت به منابع کربوهیدراتی مختلف نشان می‌دهد.

در ادامه این مطلب با ناسالم‌ترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کربوهیدراتی آشنا خواهیم شد که به ترتیب عبارتند از:

 

1. انواع مربا 

انواع مرباها حاوی مقادیر زیادی از قندهای افزوده هستند. اگرچه این محصولات عمدتا از میوه‌ها ساخته می‌شوند، اما بعضی از برندها از میزان زیادی قندهای افزوده برای تولید مرباها استفاده می‌کنند. میزان کالری در هر یک قاشق غذاخوری از انواع مربا حداقل به 50 کیلوکالری می‌رسد، درحالی که احساس سیری مطلوبی هم به‌وجود نمی‌آورد. 

 

2. ماست‌های طعم‌دارشده 

ماست‌های ساده می‌توانند منبع عالی‌ای برای دریافت مواد مغذی مختلف مثل کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک‌ها باشند. اما ماست‌های طعم‌دارشده که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، سرشار از قندهای افزوده هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید که ماست طعم‌دارشده بخورید، باید خودتان ترکیباتی مثل میوه‌های تازه را به ماست‌های ساده اضافه کنید. 

 

3. انواع شیرینی‌ها 

کمتر کسی پیدا می‌شود که به انواع شیرینی‌ها علاقه نداشته باشد اما این خوراکی‌های جذاب سرشار از کربوهیدرات‌های بی‌کیفیت هستند. شیرینی‌های مختلف با استفاده از قندهای افزوده تهیه می‌شوند و بیشترشان حتی مقدار زیادی هم چربی دارند. بنابراین، به‌جای خریدن انواع شیرینی‌های صنعتی، خودتان در خانه از آرد گندم و عسل برای تهیه شیرینی‌های خانگی استفاده کنید. 

 

4. نان‌های سفید 

نان‌های سفید معمولا طعم خوبی دارند و خوردن شان بسیار دلپذیر است، اما این نان‌ها فاقد ترکیبات مغذی مهم هستند و براساس کربوهیدرات‌های بی‌کیفیت تهیه می‌شوند. میزان کالری موجود در نان‌های سفید نیز نسبت به نان‌های سبوس‌دار پایین‌تر است، درحالی که نان‌های سفید احساس سیری مطلوبی هم به‌وجود نمی‌آورند. اگر می‌خواهید که یک منبع کربوهیدراتی باکیفیت در رژیم غذایی­تان داشته باشید، باید نان‌های تهیه‌شده از غلات سبوس‌دار را مصرف کنید که حاوی فیبر زیاد، پروتئین و حتی ترکیبات مغذی ضروری مثل ویتامین‌های B هستند. 

 

5. آب‌نبات‌ها 

انواع آب‌نبات‌ها که معمولا در هر خانه‌ای هم پیدا می‌شوند، سرشار از قندهای افزوده هستند و به‌عنوان یکی از بدترین منابع کربوهیدراتی شناخته می‌شوند. در کنار قندهای افزوده، آب‌نبات‌ها حاوی رنگ‌های مصنوعی و چربی‌های اشباع هستند درحالی که کالری آنها نیز عمدتا زیاد است. عدم وجود فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی در آب‌نبات‌ها باعث می‌شود که مصرف این خوراکی‌های کوچک با دریافت کالری‌های بیهوده زیادی همراه باشد. اگر به خوراکی‌های شیرین مثل آب‌نبات‌ها علاقه‌مند هستید، بهتر است که از شکلات تلخ بالای 75 درصد به‌جای این محصولات استفاده کنید.

 

6. آب‌میوه‌ها 

یکی از منابع غذایی کربوهیدراتی که کالری زیادی وارد بدن می‌کند، آب‌میوه‌های صنعتی هستند که عمدتا مقادیر زیادی هم قندهای افزوده دارند. آب‌میوه‌ها نه‌تنها هیچ تاثیری در ایجاد حس سیری ندارند بلکه باعث نوسانات قند خون می‌شوند. پس اگر به آب‌میوه‌ها علاقه دارید، باید خودتان آب‌میوه خانگی تهیه کنید و به این نکته هم توجه داشته باشید که این نوشیدنی‌های خانگی هم حتی نمی‌توانند جایگزینی برای خود میوه‌ها و سبزیجات باشند. 

 

منبع: سلامت
دیدگاه