ساده‌ترین روش مراقبت‌ بعد از واکسن نوزادان

واکسیناسیون روشی ایمن و مؤثر برای جلوگیری از بروز بیماری و نجات جان انسان‌هاست که در حال حاضر بیشتر از همیشه اهمیت دارد و مراقبت عوارض نامطلوب پس از ایمن سازی به مفهوم پایش سلامت ایمن سازی است که به اعتبار برنامه ایمن سازی کمک می‌کند.

با اجرای این برنامه، عوارض نامطلوب پس از ایمن سازی به خوبی مدیریت شده و از انجام اقدام نامناسب در مورد گزارشات دریافتی که می‌توانند موجب تشنج در جامعه شوند، جلوگیری می‌نماید. به همین دلیل نیاز است بعد از تزریق واکسن برای کاهش عوارض ناشی از واکسن اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

واکسیناسیون رایج در کشور، حداقل علیه 10 بیماری عفونی واگیر

دکتر بهزاد نجف‌پور، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: به‌طور کلی واکسیناسیون رایج در کشور ما حداقل علیه 10 بیماری عفونی واگیر انجام می‌پذیرد که از عوارض پایینی برخوردار است. این عوارض عمدتاً خفیف و گذرا است و بخش عمده حتی بدون نیاز به درمان دارویی برطرف می‌شوند. البته در این میان، ممکن است عوارض نادری هم گزارش شود، از این رو یک برنامه دقیق پیگیری و ثبت گزارش عوارض ایمن سازی الزامی است.

 

احتمال بروز عوارض جانبی پس از تزریق واکسن

وی با اذعان به اینکه واکسن یک محصول پزشکی است، گفت: اگرچه واکسن‌ها برای محافظت در برابر بیماری تهیه شده است، اما مانند هر داروی دیگری می‌توانند عوارض جانبی هم در پی داشته باشند. این مقام مسؤول با گفتن اینکه عمده عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون مانند درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق، خفیف هستند و برخی از واکسن‌ها با تب، بثورات و درد همراه هستند؛ افزود: عوارض جانبی جدی بندرت دیده می‌شود، اما ممکن است تشنج، شوک، و یا واکنش آلرژیک اتفاق بیفتد.

 

خنک کردن محل تزریق، ساده ترین روش مراقبت پس از تزریق

به گفته این پزشک، ساده‌ترین و راحت‌ترین کار در‌ خصوص مراقبت بهتر عوارض ناشی از واکسن، مرطوب نمودن محل تزریق با آب خنک و باد زدن یا دمیدن ملایم آن در تسکین درد موضعی می‌باشد. طی 24 ساعت اول خنک کردن موضع در کاهش درد مؤثر و قابل توصیه است، اما از گذاشتن یخ باید اجتناب شود. چنانچه درد و تورم بعد از 24ساعت اول ادامه داشته باشد انجام کمپرس گرم با حوله گرم و مرطوب با افزایش خون‌رسانی به موضع کمک کننده است، اما توصیه می‌شود در مقاطع زمانی کوتاه انجام شود تا موضع صدمه حرارتی نبیند.

 

لزوم مراقبت به پزشک در بروز عوارض شدید

وی اظهار کرد که در دو روز اول واکسیناسیون، مصرف بیشتر مایعات یا تغذیه با شیر مادر و بالا قراردادن موضع واکسینه شده (مانند بازو) با قراردادن آن روی یک بالش کوچک نیز کمک کننده است. دکتر نجف‌پور ادامه داد: درصورتی که عوارض واکسن تشدید پیدا کند بهتر است به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت مراجعه شود.  

 

دیدگاه