افزایش بیماریهای تنفسی/ مینو محرز: شهریور کرونا بود حالا آنفولانزا/ وزارت بهداشت توصیه ای ندارد؟

مینو محرز با اشاره به برگزاری جلسه ستاد کشوری کرونا در هفته‌های گذشته می‌گوید: در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد، براساس تست‌هایی که از سراسر کشور به ستاد گزارش می‌شود و گزارش‌های انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران نشان داد که ویروس غالب در ماه شهریور کووید و از زیرسویه اومیکرون و ویروس غالب در ماه مهر ویروس آنفلوآنزا بوده است.

به گزارش جهان مانا ، آماری اعلام نشده،‌ اما شواهد گویاست. که این روزها ابتلا و حتی بستری با علائمی که نشان‌دهنده ویروس‌های تنفسی است، بیشتر شده. این موضوع را مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا نیز تایید می‌کند.

او می‌گوید: شروع پاییز و فصل سرما همیشه با شیوع بیماری‌های تنفسی همراه بوده. و امسال هم از این موضوع مستثنی نیست. در چند سال اخیر شیوع کووید هم مزید بر علت شده است.

این متخصص با اشاره به اینکه مدارس در چرخه شیوع تاثیر زیادی دارند. ادامه می‌دهد: معمولا سرایت این ویروس‌ها در جاهای شلوغ بیشتر می‌شود. با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این مساله بیشتر هم می‌شود. بچه‌ها مبتلا می‌شوند و ویروس را به همدیگر منتقل می‌کنند. بعد هم والدین و خانواده‌ها مبتلا می‌شوند. و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

محرز با اشاره به برگزاری جلسه ستاد کشوری کرونا در هفته‌های گذشته می‌گوید: در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد. براساس تست‌هایی که از سراسر کشور به ستاد گزارش می‌شود. و گزارش‌های انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران نشان داد. که ویروس غالب در ماه شهریور کووید و از زیرسویه اومیکرون و ویروس غالب در ماه مهر ویروس آنفلوآنزا بوده است.

دلیل افزایش بستری به خاطر ویروس آنفولانزاست

او با بیان اینکه ماه آبان هم احتمالا ویروس غالب آنفلوآنزا باشد. ادامه می‌دهد: دلیل افزایش بستری هم می‌تواند به‌خاطر ویروس آنفلوآنزا باشد. کمااینکه در سال‌های گذشته هم مبتلایان به آنفلوآنزا کارشان به بستری می‌رسید.

محرز با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا از ابتدای پاییز شیوع پیدا کرده و تا فروردین هم ادامه خواهد داشت، می‌گوید: برهمین اساس همچنان توصیه می‌کنیم. شهروندان واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. هنوز زمان برای گرفتن این واکسن مناسب است. و به همه خصوصا گروه‌های پرخطر مانند کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و کسانی که سیستم ایمنی پایین دارند، توصیه می‌شود.

او درباره واکسن کرونا نیز بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی ادامه می‌دهد: نیازی به تزریق واکسن کرونا نیست. این مساله از سوی سازمان بهداشت جهانی هم توصیه می‌شود. چراکه ویروس کرونا جهش‌های فراوان داشته و فعلا دریافت واکسن تاثیر نخواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: سه توصیه مهم همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌هاست. علاوه بر این اگر دانش‌آموزی دارای علائم بود، نباید به مدرسه برود. درباره کارمندان و شاغلان هم همین‌طور. در صورت ابتلا به علائم به هیچ‌وجه در محل کار حاضر نشوید. خصوصا که دوره این ویروس حداکثر ۵ روز است.

وزارت بهداشت توصیه‌ای ندارد

هم زمان با افزایش موارد ابتلا و بستری مبتلایان به کووید و آنفلوآنزا، توصیه‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت، همچون گذشته، دیده نمی‌شود.

به عبارتی توصیه به استفاده از ماسک خصوصا که در دوره‌های گذشته شیوع ویروس‌های تنفسی در رسانه‌ها و تلویزیون از سوی وزارت بهداشت مورد تاکید قرار می‌گرفت، حالا کم‌رنگ شده است.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی نیز درباره عملکرد وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر در سطح جهان واریانت غالب در بیش از یک پنجم موار EG ۵ و سپس FL ۱.۵.۱ و XBB ۱.۱۶.۶ هستند. ولی باید توجه داشت که بیشتر این اطلاعات از کشورهای غربی گزارش می‌شوند. که احتمالا با الگوی ژنتیکی ویروس‌های غالب در کشور ما متفاوت است. پس نمی‌توان با نگاه به غرب در برخورد با اپیدمی برنامه‌ریزی کرد. و برنامه آن‌ها را در ایران کپی کرد. گزارش واریانت‌هایی مانند پیرولا در انگلستان و سایر کشورهای غربی نباید حواس ما را از کشور خودمان پرت کند هرچند نباید به آن‌ها بی‌توجه بود.

او با اشاره به اینکه در شرایطی که بیم خیزش مجدد اپیدمی وجود دارد. باید مداخلات پیشگیرانه معمول بیماری‌های عفونی تنفسی مانند فاصله گذاری مناسب با افراد آلوده یا مظنون، زدن ماسک، شستن دست‌ها و مانند این‌ها برای افراد پرخطر جدی‌تر گرفته شود. ادامه می‌دهد: هرچند نقش اصلی این مقابله را نظام سلامت کشور با آمادگی لازم باید بازی کند.

 

دیدگاه