10 مهارت اجتماعی مهم که کودکان باید تا قبل 13 سالگی یاد بگیرند

طبق یک مطالعه، کودکانی که مهارت های اجتماعی مهمی به آنها آموزش داده شده است، به لطف آموزش، شغل و کیفیت کلی زندگی بهتر، در بزرگسالی زندگی سالم‌تر و موفق‌تری خواهند داشت. این مطالعه ثابت می‌کند که چقدر مهم است که به بچه‌هایمان مهارت‌های بسیار مورد نیاز را از سنین پایین بیاموزیم تا بتوانند در بزرگسالی بهتر زندگی کنند و به طور کلی بتوانند افراد بهتری باشند.

به گزارش جهان مانا ، در ادامه به برخی از این مهارت ها اشاره می شود:

 

 
 

 

1. چگونه از خود و دیگران دفاع کنیم

یکی از مهارت هایی که می‌توانیم به فرزندانمان بیاموزیم چگونه از خود و دیگران دفاع کنند، این است که یک «رفیق ایمنی» داشته باشیم. دوستی که پشت  فرزندمان خواهد بود و بالعکس. راه دیگر این است که به کودک خود بیاموزید که از شایعه پراکنی جلوگیری کند و از نامگذاری خودداری کند. آموزش دادن به فرزندانتان برای ارتباط با دانش آموزان جدید یا منزوی و دوستی با آنها هم به کودک شما و هم به کودکی که نیاز به حمایت دارد کمک می کند.

2. حل و فصل اختلافات از طریق دوستانه

درگیری بین بچه ها همیشه اتفاق می افتد، حتی بین بهترین دوستان، بنابراین ما باید فرزندانمان را برای آن آماده کنیم و مطمئن شویم که آنها می دانند چگونه با آن برخورد کنند. به فرزند خود بیاموزید که بتواند منبع درگیری را مشخص کند و سپس راه حل های مسالمت آمیز را در نظر بگیرد. ما به عنوان والدین چیزی هستیم که فرزندانمان رفتار خود را بر اساس آن پایه گذاری می کنند، بنابراین باید الگوی ارتباط و همدلی خوب باشیم.10 مهارت ضروری که باید تا قبل 13 سالگی به بچه ها آموزش بدهید

3. مسئولیت و مراقبت

مسئولیت یک اصطلاح گسترده است، می تواند به معنای هر چیزی باشد، از کنار گذاشتن اسباب بازی ها و کمک به کارهای خانه گرفته تا مراقبت از حیوان خانگی. باید به کودکان بیاموزید که برخی از وظایف آنها فقط باید انجام شود، بنابراین با گذشت زمان، آنها می توانند این کار را انجام دهند زیرا می دانند که باید انجام شود، نه به این دلیل که شما به آنها گفته اید. این مسئولیت است و کلید موفقیت کودکان در مدرسه و زندگی به طور کلی است.

4. نحوه کار با دیگران

به کودک خود آموزش دهید که چگونه با دیگران کنار بیاید و خوب بازی کند، به او کمک می کند که یک بازیکن تیمی باشد و در زندگی بزرگسالی خود به خوبی با دیگران کار کند. یادگیری کار به عنوان بخشی از یک تیم به فرزند شما کمک می کند تا مهارت های اجتماعی زیادی مانند احترام، سازش، بردباری، صبر، ارتباط و همدلی را کسب کند. آنها همچنین اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران را افزایش می دهند و این مهارت ها آینده بهتری را برای آنها می سازد.

5. عذرخواهی و بخشش

فقط اینکه به بچه هایمان بگوییم «متاسفم» کافی نیست. ما باید مطمئن شویم که آنها متوجه می شوند برای چه چیزی عذرخواهی می کنند و نه اینکه آن را به طور پیش فرض بیان کنند. آنها باید مسئول اعمال خود باشند. از سوی دیگر، بخشش برای بسیاری از بزرگسالان مشکل ساز است که هنوز در زندگی خود مسائل حل نشده ای با افراد دارند. به همین دلیل است که خوب است به فرزندانمان یادآوری کنیم که بخشش مهم است و باید آن را بیشتر انجام دهیم.10 مهارت ضروری که باید تا قبل 13 سالگی به بچه ها آموزش بدهید

6. چگونه گوش کنیم و همدل باشیم

اینکه خودتان شنونده خوبی باشید، الگوی خوبی برای فرزندانتان است. رفتار محترمانه با آنها و نشان دادن علاقه به آنچه که می گویند به آنها کمک می کند تا خودشان به شنوندگان خوبی تبدیل شوند. همین امر در مورد همدلی نیز صدق می کند – نشان دادن جنبه همدلانه خود به فرزندتان به او الگوی خوبی برای پیروی می دهد. اطمینان از اینکه آنها به دیگران اهمیت می دهند و فرصت هایی برای نشان دادن همدلی برای فرزندان خود فراهم می کنند، به آنها کمک می کند سریعتر آن را درک کنند و بتوانند آن را به دیگران نشان دهند.

7. نحوه برخورد با احساسات طاقت فرسا

برای بچه های خردسال معمول است که نمی توانند احساسات طاقت فرسا را ​​کنترل کنند و این وظیفه والدین است که آنها را از طریق آن راهنمایی کنند. ما باید زمانی را برای توجه و برچسب زدن به احساسات آنها اختصاص دهیم، تا آنها بتوانند یاد بگیرند که خودشان آنها را تصدیق کنند. ما به عنوان بزرگسالان نیز باید این کارها را انجام دهیم، زیرا رفتار ما الگوی فرزندانمان است. ما باید احساسات خود را با فرزندان خود در میان بگذاریم و سپس مهارت های مقابله و حل مسئله را به آنها نشان دهیم.10 مهارت ضروری که باید تا قبل 13 سالگی به بچه ها آموزش بدهید

8. پذیرش ناامیدی

کودکان ما ممکن است خیلی زود ناامیدی را تجربه کنند و مهم نیست که چیست، باید یاد بگیرند که چگونه با آن کنار بیایند. والدین باید یاد بگیرند که گوش دهند و آنچه را که فرزندانشان از سر می گذرانند تصدیق کنند، سپس چشم انداز ارائه دهند و به دنبال راه حل باشند. به آنها بفهمانید که ناامیدی بخشی از زندگی است و آنها را ناامید نکنید، اما در عوض نشان دادن اعتقاد به آنها بسیار مهم است.

9. خوش بینی و عشق به خود

چیزهایی مانند نشان دادن جنبه روشن مسائل به بچه‌ها، قدردانی از تلاش‌های آن‌ها و آموزش به آنها اشکالی ندارد که گاهی اوقات شکست بخورند، می‌توانند حس خوش‌بینی را ایجاد کنند که قطعاً به آن نیاز خواهند داشت. عشق به خود چیز دیگری است که می خواهید فرزندانتان داشته باشند. به آنها بیاموزید که خود را باور داشته باشند و خود را مثبت ببینند. آنها را تحسین کنید. شما می توانید یک بازی سرگرم کننده نیز از آن بسازید که در آن هر روز از آنها در مورد چیزی که دوست دارند یا در مورد خودشان دوست دارند بپرسید.

10. مدیریت زمان

شما می توانید با تعیین ساعت خواب و اطمینان از اینکه او یاد می گیرد که خودش به موقع به رختخواب برود، مدیریت زمان را به کودک خود آموزش دهید، و همین امر در مورد بیدار شدن نیز صدق می کند. شما همچنین می توانید یک تقویم برای آنها ایجاد کنید، جایی که آنها می توانند فعالیت ها و وظایف هفتگی خود را برنامه ریزی کنند. تعیین زمان تعیین شده برای وعده های غذایی بسیار مهم است، آنها باید یاد بگیرند که همه خانواده در یک زمان مشخص باهم غذا بخورند.

سخن آخر

مهارت هایی وجود دارند که علاوه بر کودکان، بزرگ تر ها نیز باید با آن ها آشنایی داشته باشند. البته فراموش نکنید که این مهارت ها باید از سنین کم اموزش داده شوند. مطالب بالا را مطالعه کنید و سعی کنید ان ها را به فرزندان خود اموزش دهید.

دیدگاه