عکس/ اسدالله اسدی در تهران

اسدالله اسدی که در تیر ۱۳۹۷ برخلاف حقوق بین الملل بازداشت و در بلژیک محاکمه شده و پنج سال در این کشور زندانی بود، روز جمعه وارد تهران شد.

 

در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی و کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

غریب‌آبادی درباره آزادی اسدی گفت: امروز خیلی خوشحال هستیم. الحمدالله بعد از تلاش‌های بسیار گسترده دستگاه‌های ذیربط، دولت جمهوری اسلامی، قوه قضائیه، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها شاهد حضور و آزادی ایشان هستیم.

وی با تبریک آزادی این دیپلمات به خانواده اسدی و مردم ایران، افزود: حقوق ایشان چه از نظر مطابقت با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بسیار نقض شده است. ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشور در اتریش بودند. طبق اصول بین‌الملل و کنوانسیون 1961 ناظر بر روابط دیپلماتیک، نمی‌توان دیپلمات‌ها را بازداشت کرد بویژه اگر در کشوری ثالث باشند و یا در حال بازگشت به محل مأموریت خودباشند.

غریب‌‌آبادی تاکید کرد: ایشان دقیقاً همین وضعیت را داشت. یعنی هم حکم بازداشتی که بلژیک صادر کرد و هم دستگیری ایشان در آلمان و هم لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش، تمامی این‌ها خلاف ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی است.

دیدگاه