امیرعبداللهیان: هژمونی دلار رو به پایان است

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم اعلام کرد که سیاست خارجی دولت فعلی مبتنی بر روابط خارجی فراگیر است.

امیرعبداللهیان امشب 27 تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول درباره عضویت ایران در شانگهای گفت: سیاست خارجی دولت آقای رییسی، همانطور که دکترین سیاست خارجی ایشان را از ابتدای این دوره اعلام کردیم یعنی سیاست خارجی متوازن و پویا، مبتنی بر روابط خارجی فراگیر است. در چارچوب روابط خارجی فراگیر بخش عمده‌ای از برنامه سیاست خارجی ما تمرکز بر توسعه پایدار روابط اقتصادی و تجاری با جهان دارد.

به گزارش جهان مانا، اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید:

  • بخش عمده‌ای از برنامه سیاست خارجی ما تمرکز بر توسعه پایدار روابط اقتصادی و تجاری با جهان دارد. وی افزود: بخشی از این مناسبات به صورت دوجانبه با اولویت همسایگان شکل گرفته است. ما از نگاه به شرق یا نگاه به غرب در سیاست خارجی نمی‌گوییم. با اولویت نگاه به آسیا و همسایگان، بخشی دیگر در فرمت های چندجانبه بین المللی که برای تحقق اهداف سیاست خارجی وجود دارد
  • امروز دنیا، دنیای یکجانبه گرایی نیست نظم بین‌المللی جدیدی در جهان در حال شکل گیری است. یکی از ویژگی های این نظم جدید تمرکز و تلاش کشورها برای عبور از یکجانبه گرایی به سمت چندجانبه گرایی است. استفاده از فرصت های این سازمان ها یعنی حرکت به سمت چندجانبه گرایی و مقابله با سیاست های یکجانبه گرایی از جمله تحریم‌ها.
  • لذا وقتی صحبت از معامله و تجارت با ارزهای مای می‌شود، یعنی دور کردن دلار از اقتصادهای کشورها و محدودیت هایی که دلار در چرخه بانک های جهانی ایجاد می‌کند.
  • سیستم دلار و هژمونی دلار در اقتصاد جهانی عمرش رو به سپری شدن است. امروز وقتی ایران نیست که از استفاده از ارزهای محلی و غیر از دلار صحبت می‌کند. اقتصاد بسیاری از کشورها به خاطر این نگاه یکجانبه گرایانه آسیب دیده است. در توافق هسته‌ای که در دولت قبل انجام شد یکی از نکاتی که به عنوان نکته منفی می‌شود از آن یاد کرد، این است که دلار در هیچ جای این سند لمس نمی‌شود. نه سرمایه گزار آمریکایی می‌تواند در ایران سرمایه گزاری کند و نه حتی یک دلار می‌تواند در سیستم مالی و پولی گردش کند.
  • [درباره اقدامات انجام شده برای حذف دلار در مناسبات] / این کاری است که از مدت ها قبل شروع شد و در یک سال گذشته شتاب گرفت. ما در حوزه دیپلماسی سران تاکنون حدود 24 سفر آقای رییسی داشتند و از طرف مقابل 17 مقام اول کشورها به ایران سفر داشتند. طبعا در دیدارهای اقای رییسی یکی از موضوعات با کشورهایی که در حوزه تجارت و سرمایه گذاری های اقتصادی از توامندی هایی برخوردار هستند، توافق بر دو موضوع استفاده از ارزهای ملی و تهاتر است. هر دو هم با هدف اینکه سلطه دلار در مناسبات دوجانبه ما سایه نیافکند و ما بتوانیم از این مزیت هم استفاده کنیم.
  • امروز حجم تجاری ما با همسایگان بیش از 90 میلیارد دلار است و ما در یک سال گذشته از 37 درصد تا 271 درصد افزایش حجم تبادل تجاری فقط در حوزه همسایگان داشتیم.
  •  
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار