حمایت ۴ کشور عربی از مذاکرات یمن

کشورهای قطر، امارات، اردن و بحرین در بیانیه های جداگانه از مذاکرات جاری برای حل و فصل بحران یمن حمایت و ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات به یک آتش بس دائم، صلح پایدار و تحقق انتظارات ملت یمن منجر شود.

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد که از تلاش ها برای برقراری صلح در کشور یمن حمایت می کند.

این وزارتخانه همچنین دعوت از یک هیات یمنی (هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن) برای سفر به عربستان به منظور تکمیل دیدارها و گفت وگوهایی که در آوریل گذشته در صنعا برگزار شد، را گامی مهم در مسیر راه حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن ارزیابی کرد.

وزارت خارجه قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکراتی که ریاض میزبان آن است، به یک آتش بس دائم و تقویت تلاش ها برای برقراری صلح پایدار در راستای انتظارات ملت یمن برای برخورداری از امنیت، توسعه و شکوفایی منجر شود.

کشور امارات نیز به نوبه خود از مذاکرات جاری برای حل بحران یمن حمایت و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که ابوظبی بر اهمیت پشتیبانی از همه تلاش های منطقه ای و بین المللی انجام شده برای ایجاد یک راه حل سیاسی پایدار در یمن در راستای انتظارات مردم این کشور برای برخورداری از امنیت، رشد و ثبات تاکید و در این زمینه از تلاش های سلطان نشین عمان و عربستان استقبال می کند.

این وزارتخانه در بیانیه خود "مذاکرات جاری در شهر ریاض با هیاتی از حوثی ها (دولت نجات ملی یمن) برای دستیابی به یک آتش بس دائم و ایجاد یک راه حل سیاسی برای بحران یمن در راستای تقویت صلح و ثبات در این کشور و منطقه" را ارج نهاد.

"سنان المجالی" سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز به نوبه خود در بیانیه ای از دعوت عربستان از هیات دولت نجات ملی یمن برای سفر به ریاض به منظور تکمیل دیدارها و گفت وگوها برای آتش بس در یمن و تقویت آتش بس انسانی در این کشور استقبال کرد.

المجالی بر "حمایت اردن از تلاش ها برای پایان دادن به بحران یمن از طریق یک راه حل سیاسی در راستای برقراری امنیت و ثبات یمن و تضمین وحدت این کشور و رفع مشکلات مردم یمن و برآورده شدن انتظارات آنها برای برخورداری از امنیت، صلح و شکوفایی" تاکید کرد.

بحرین نیز دیگر کشور عربی بود که با صدور بیانیه ای از دعوت هیات دولت نجات ملی یمن برای سفر به ریاض به منظور تکمیل گفت وگوها با هماهنگی سلطان نشین عمان به منظور برقراری آتش بسی دائم و فراگیر در یمن و تقویت آتش بس انسانی و بحث برای دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار و مورد قبول همه طرف های یمنی زیر نظر سازمان ملل حمایت کرد.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه خود از طرح اعلام شده عربستان در ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی درباره یمن از طریق یک سازش مسالمت آمیزِ فراگیر حمایت و تلاش های حمیده برای تحقق انتظارات مردم یمن جهت حفظ وحدت و سلامت سرزمینی خود و بازگشت امنیت، ثبات، صلح و شکوفایی به این کشور را ارج نهاد.

دولت نجات ملی یمن در صنعا روز یکشنبه اعلام کرد که "مذاکرات صلحی که با عربستان در جریان است، آخرین دوری است که در ریاض برگزار می شود و این مذاکرات "در فضایی مثبت پیش می رود".

عربستان پنجشنبه گذشته اعلام کرد که از هیاتی از دولت نجات ملی یمن برای سفر به ریاض به منظور تکمیل مذاکرات در مورد دستیابی به آتش بس جامع در یمن و حل سیاسی درگیری در این کشور براساس طرح سال ۲۰۲۱ خود دعوت کرده است.

دو روز پیش یک منبع در دولت نجات ملی یمن به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که یک هیات از این دولت به ریاست محمد عبدالسلام، فرودگاه صنعا را به همراه یک هیات از دربار سلطنی عمان به مقصد ریاض ترک کرده است تا مذاکرات مستقیمی با طرف سعودی درباره جزئیات راه حل نهایی درگیری در یمن انجام دهد که از توافق برای آتش بس و حل و فصل پرونده انسانی به عنوان مقدمه ای برای شروع یک فرایند سیاسی آغاز می شود.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه