عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ایران وارد جنگ نمی شود

معاون وزیر امورخارجه دولت اصلاحات، گفت: در سفر اخیر جو بایدن به اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا به نتانیاهو گفت که اشتباهی را که ما بعد از ۱۱ سپتامبر کردیم؛ تکرار نکن و وارد غزه نشو؛ بنابراین طبیعی است که آمریکا هم گسترش جنگ را نمی‌خواهد.

به گزارش جهان مانا به نقل از هم میهن، جنگ جدید غزه روز ۱۵ مهر با حمله غافلگیرکننده حماس به اراضی اشغالی پیرامون نوار غزه آغاز شد. جنگجویان حماس در عملیات گسترده خود براساس آماری که رژیم اسرائیل اعلام کرده است، ۱۴۰۰ نفر از جمله نزدیک به ۴۰۰ نظامی اسرائیلی را کشتند و نزدیک به ۲۰۰ نفر به شمول چندده نظامی اسرائیلی به اسارت گرفتند.

اسرائیلی‌ها این عملیات را یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌ها به اسرائیل در بیش از نیم قرن گذشته تلقی می‌کنند و برآورد می‌شود که در این عملیات بیشترین تلفات اسرائیل در یک روز از ابتدای تاسیس این رژیم تاکنون به آن وارد شده است. در پاسخ به این عملیات، اسرائیل از همان روز اول، حملات گسترده موشکی و هوایی به غزه را آغاز کرد.

براساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۶۰۰۰ نفر از ساکنان غزه از جمله هزاران کودک بر اثر حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند و ۱۶ هزار نفر هم مجروح شده‌اند. در حملات بدون تبعیض اسرائیل به اماکن غیرنظامی، بیمارستان‌ها و مدارس هم از بمباران و موشک‌باران در امان نمانده‌اند.

سیدمحمد صدر، دیپلمات ارشد پیشین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که استمرار جنایت‌های اسرائیل باعث خواهد شد تا افکار عمومی کشور‌های عربی به‌شدت تحریک شود و در صورتی که آتش‌بسی برقرار نشود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ تا چه اندازه می‌تواند گسترده شود.

صدر می‌گوید که ایران بنای مشارکت در این جنگ ندارد و فقط به فشار به حامیان اسرائیل برای توقف جنایت‌های این رژیم ادامه خواهد داد. این دیپلمات ارشد پیشین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که افکار عمومی کشور‌های اسلامی همین الان هم به شدت نسبت به اقدام‌های اسرائیل حساس هستند و در صورت ادامه این جنایت‌ها احتمال تشدید تنش در منطقه بیش از گذشته افزایش پیدا می‌کند.

وی معتقد است که اگر این جنگ باعث توقف کامل روند عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل نشود، این فرآیند را دست کم برای مدت طولانی به تاخیر خواهد انداخت

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار