هشدار حدادعادل به پایداری‌ های تندرو!/ کاسه صبرش لبریز شد؟

رویه خط و نشان و لجبازی پایداری‌ها حالا به نقطه‌ای رسیده که صبر حدادعادل را هم تمام کرده و به جای اینکه در سکوت سعی در میانه‌داری کند تا در نهایت یک لیست از اردوگاه اصولگرایان بیرون بیاید به جای سکوت و امتیاز دادن به پایداری‌ها این‌بار آنها را تهدید کرده با مشی تندروی در کار سیاسی جایی در این شورا ندارند.

به گزارش جهان مانا ، بالاخره دوره کنایه‌های پنهان و توییت‌های هوایی نیروهای اصولگرا علیه یکدیگر به سر آمده و آش درگیری نیروهای اصولگرا با هم بر سر لیست انتخاباتی مجلس دوازدهم آنقدر شور شده که حدادعادل همیشه آرام که در غائله‌های درگیری نیروهای سیاسی آبروداری را بر هر موضوعی ترجیح می‌داد، زبان به نقد «تندروی» طیفی از اصولگرایان گشوده و خطاب به کسانی که مشی تندروی پیشه می‌کنند، گفته است که جایی در شورای ائتلاف ندارند.

به گزارش اعتماد، غلامعلی حداد عادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کشور در جلسه این شورا در استان قزوین که عصر روز سه‌شنبه در حسینیه آیت‌الله شالی قزوین برگزار شد، هدف از تشکیل این مجموعه را برقراری اصل وحدت دانست و با یادآوری ایجاد این شورا توسط رییسی در پاییز سال ۱۳۹۶ برای پرورش نیروهای انقلاب گفت که «شورای ائتلاف، نظر مرکز را بر شهرها و اشخاص تحمیل نمی‌کند».

او با تاکید بر رویکرد جوان‌گرایی در این شورا، کار سیاسی را تربیت نیروی انقلابی توانمند برشمرد و تاکید کرد که «جوان‌گرایی به معنای مقام‌گرایی نیست، زیرا تجربه کمتر از علم نیست».

حداد همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت بانوان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی تاکید و تصریح کرده که «اگر بانوان را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت ندهیم، نمی‌توانیم انقلاب را به دست آیندگان بسپاریم و بر این اساس ضرورت دارد معاونت بانوان شورای ائتلاف در استان‌ها نیز راه‌اندازی شود».

حداد عادل همچون تمام دو دهه گذشته اولین اصل انتخابات مجلس در دو انتخابات پیش رو- مجلس و خبرگان- را «تداوم وحدت» خوانده که باید وحدت حول محور انقلاب به وجود بیاید و شعار شورای ائتلاف را «عقلانیت، معنویت و عدالت» اعلام کرده است.

اما مهم‌ترین بخش سخنان رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هشداری بی‌سابقه است که از چهره‌ای همچون حدادعادل و ادبیات همیشه ملایم او دور از ذهن بود. او این‌بار تاکید کرده است که «اگر کسی بخواهد با تندروی کار سیاسی کند با او میانه‌ای نداریم، زیرا دشمن با این قبیل کارها به دنبال ناامیدی جوانان است».

شاید این نخستین‌بار است که حدادعادل در این بازه زمانی انتخاباتی ادبیاتی چنین غیرمحتاطانه‌ اتخاذ کرده، آن هم در مقابل کسانی که سعی دارند با توسل به اهمیت وحدت برای چهره‌هایی همچون حدادعادل در جریان اصولگرایی نوعی باج‌گیری سیاسی را از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب انجام دهند. بد نیست به خاطر داشته باشیم که تغییر نام این شورا در ایام نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم بر اثر همین بهانه‌جویی‌های جبهه پایداری بود. وقتی مرتضی آقاتهرانی در آن ایام خط و نشان کشید که جبهه پایداری در تشکلی که نام اصولگرا به عنوان انقلابی‌ها باشد حضور نمی‌یابد، شورای ائتلاف اصولگرایان که نامش از زمان تاسیس توسط ابراهیم رییسی همین بود، بی‌سروصدا به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تغییر پیدا کرد تا پایداری‌ها دست از بهانه‌های بنی‌اسراییلی بردارند و حاضر به حضور در جلسات شوند. این البته کمترین سهم‌خواهی پایداری‌ها از شورای ائتلاف در آن ایام بود و بعدها جابه‌جایی‌های مکرر نام‌ها در لیست‌های اصولگرایان برای رضایت دادن پایداری و گذر کردن از خیر لیست مستقل رخ داد. این‌بار اما در شرایطی که جبهه پایداری ماه‌هاست سعی دارد با تهدید در حوزه‌های مختلف شورای ائتلاف را به رضایت دادن به موارد مختلف هدایت کند، حداد نیز در هشدار دادن خرق عادت کرده و به جای این هدف سهم‌خواهی گروه و چهره‌هایی که با «کسانی که بخواهند با تندروی کار سیاسی کنند» توصیف‌شان کرده قرار بگیرد خود آنها را تهدید کرده که با این رویه و مشی جایی در شورای ائتلاف ندارند.

جبهه پایداری در دو سال گذشته مکررا در حال تحت فشار دادن مجلس یازدهم و رییس آن بود و مکررا از این تشکل صدای تهدید به گوش می‌رسید؛ تهدیدهایی درباره تصویب طرح‌هایی که در مجلس جبهه پایداری در اتاق‌های فکر طراح آن بودند و به درست یا غلط قالیباف و قالیبافی‌ها را باعث سنگ‌اندازی در مسیر تصویب سهل و آسان آن می‌دانستند تا این روزها که دوباره بازار سهم‌خواهی برای فرستادن مردان پیدا و پنهان‌شان به بهارستان گرم شده و نیروهای رسمی و غیررسمی‌شان چند ماهی است مجلس یازدهم را نقد تند می‌کنند و وضعیت آن را ماحصل لیست بستن شورای ائتلاف و در صدرآن مدیریت حدادعادل می‌دانند.

رویه خط و نشان و لجبازی پایداری‌ها حالا به نقطه‌ای رسیده که صبر حدادعادل را هم تمام کرده و به جای اینکه در سکوت سعی در میانه‌داری کند تا در نهایت یک لیست از اردوگاه اصولگرایان بیرون بیاید به جای سکوت و امتیاز دادن به پایداری‌ها این‌بار آنها را تهدید کرده با مشی تندروی در کار سیاسی جایی در این شورا ندارند.

با مرور اظهارات حدادعادل در همایش اخیر انتخابات قالیباف، ذیل عنوان مجمع بیداری نیروهای انقلاب به نظر می‌رسد در دو هفته اخیر رخدادها و مذاکرات پنهانی در جریان بوده که نتیجه مورد نظر برای هیچ‌یک از دو طرف را محقق نکرده است، چرا که حدادعادل حتی در این همایش هم اینچنین هشدار جدی به غایبان مهم همایش یعنی پایداری‌ها نداده بود و در سخنان حدادعادل در این همایش کماکان ارسال سیگنال وحدت هر چند ضعیف و کم جان، اما مشهود است.

 

منبع: اعتماد
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار