یک ایالت دیگر هم ترامپ را برای نامزدی رد صلاحیت کرد

یک مقام ارشد انتخاباتی ایالت مین در تصمیمی شوکه‌کننده بر اساس بند شورش متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را از حضور در انتخابات مقدماتی 2024 این ایالت منع کرد.

به گزارش جهان مانا ، یک مقام ارشد انتخاباتی ایالت مین در تصمیمی شوکه‌کننده بر اساس بند شورش متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را از حضور در انتخابات مقدماتی 2024 این ایالت منع کرد.

شنا بلوز، وزیر امور داخلی مین گفت که ترامپ به دلیل اعمالش در آستانه شورش سال ۲۰۲۱ در کنگره برای شرکت در انتخابات واجد شرایط نیست.

به گزارش سی‌ان‌ان، این تصمیم، مین را به دومین ایالتی تبدیل می‌کند که ترامپ را رد صلاحیت می‌کند. پیش از این دادگاه عالی کلرادو نیز در حکمی خیره‌کننده او را از شرکت در انتخابات منع کرد.

این تحول یک پیروزی قابل توجه برای منتقدان ترامپ است که با استناد به حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده، می‌گویند که در تلاش برای اجرای یک ماده قانون اساسی هستند که برای محافظت از کشور در برابر شورشیان اقتدارگرا طراحی شده است.

بلوز که یک دموکرات است، این تصمیم را روز پنجشنبه پس از ریاست بر یک جلسه استماع اداری در اوایل ماه جاری درباره صلاحیت ترامپ برای تصدی پست ریاست‌جمهوری صادر کرد. یک گروه دو حزبی از قانونگذاران سابق ایالتی این اعتراض را علیه ترامپ مطرح کردند.

بلوز نوشت: «من ساده به این نتیجه ساده نرسیدم. دموکراسی مقدس است. من به این آگاهم که هیچ وزیر خارجه‌ای بر اساس بخش سوم متمم چهاردهم، هرگز یک نامزد ریاست‌جمهوری را از دسترسی به شرکت در انتخابات محروم نکرده است. با این حال، من همچنین می‌دانم که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری تاکنون دست به شورش نزده‌اند.»

متمم چهاردهم که پس از جنگ داخلی تصویب شد، می‌گوید مقامات آمریکایی که «درگیر» شورش بر علیه دموکراسی ایالات‌متحده می‌شوند، نمی‌توانند در آینده سمتی داشته باشند. اما این ماده مبهم است و نمی‌گوید که این ممنوعیت چگونه باید اجرا شود.

اکثر کارشناسان حقوقی معتقدند که دادگاه عالی ایالات متحده این موضوع را برای کل کشور حل و فصل خواهد کرد.

 

دیدگاه