عراقچی: تصمیم گرفته شد به ترور شهید سلیمانی پاسخ احساسی ندهیم

سید عباس عراقچی گفت: به دوستان سپاه گفتم همان نظامی که لباس سپاهی تن شما کرده، به ما هم کت وشلوار و پیراهن یقه بسته داده است.

به گزارش جهان مانا، سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی درباره دیپلماسی گفت: سفیر یک محدوده مشخصی برای کار دارد، در حالی که سپاه قدس یا حاج قاسم آن محدودیت را نداشتند . مثلا وقتی هاکان فیدان به تهران می آمد، آدم های مختلفی را می دید که سفیر ترکیه نمی دید. حاج قاسم در کشورهای مشخص نقش و نفوذ شخصی و سازمانی داشت و بعد هم وضعیت آن ها معمول نبود و در بحران به سر می بردند . ماموریت ها و وظایف را باید شناخت مهم این است که همه این ها در یک سنگر هستند

معاون سابق وزیر امور خارجه افزود: حاج قاسم سر قضیه برجام هیچ وقت برخورد بدی با ما نداشت . دوستانی بودند که در جلسات برخورد بد داشتند ولی ایشان هیچ وقت چنین برخوردی نداشت و به نظر من با دید مثبتی دنبال می‌کرد کما این که با دکتر ظریف و بنده همیشه برخورد دوستانه‌ای داشتند .

معاون سابق وزارت خارجه افزود: برخی امیدوار بودند حالا که مذاکرات هسته ای به نتیجه رسید سراغ موضوعات دیگر برویم . البته رهبری هم از اساس رد نکرده بودند که اگر در هسته‌ای نتیجه بگیریم می شود در موضوعات دیگر هم ورود کرد ولی مذاکرات هسته‌ای تجربه موفقی نشد .

این که حاج قاسم یا دیگران و خود رهبری انذار دهند که برجام به برجام منطقه‌ای و برجام دیگری منتج نشود طبیعی بود . بنای ما هم این نبود و در دولت هم واقعا کسی این حرف را نزد .

تصمیم برای پاسخ به ترور سردار

عراقچی گفت: ساعت شش صبح شورای معاونین وزارت خارجه تشکیل شد. ده صبح هم جلسه شورای عالی امنیت ملی بود . حرفی که در وزارت خارجه زده می‌شد این بود که در پاسخ عجله نکنیم یعنی همان روز جواب ندهیم و مقداری فضای بین المللی و منطقه‌ای را رصد کنیم و بسنجیم و انتقام را موقعی بگیریم که اثر لازم را داشته باشد.

در همان جلسه که اعضای شورای عالی امنیت ملی با رهبری داشتند نظر جلسه هم همین بود که از سر احساسات جواب ندهیم . بعد هم حمله موشکی به پایگاه عین الاسد طراحی شد و یک هفته بعد صورت گرفت.

 

دیدگاه