رسانه حوزه: ساترا بدون جایگاه قانونی محکوم به شکست است

خبرگزاری رسا در مطلبی بلند ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف ساترا و نداشتن پایگاه قانونی و صنفی این سازمان، تشکیل مجمع رصتا با بازیگران ناشناخته و ضعیف را هم بی فایده دانسته و خواستار حرکت جدی صداوسیما برای تنظیم‌گری شده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از اصلاحات نیوز؛ بخش هایی از این یادداشت به شرح زیر است:

- مدیران بالادستی سازمان باید بدانند با شیوه‌‌‌ای که شبکه یک سیما را نظارت می‌‌‌کنند نمی‌‌‌توانند نمایش خانگی را نظارت کنند. اساساً برخلاف تصور ‌‌مدیران صداوسیما‌‌، اعتبار و شأنیت فرهنگی با ابلاغیه‌‌‌ها و دستورات مدیران بالادستی ایجاد نمی‌‌‌شود بلکه به سمت بازیگران اصلی اکوسیستم نمایش خانگی ‌‌(پلتفرم ها و تمامی ذی‌‌‌نفعان)، رفتن و ایجاد بستر گفتگو‌‌ و تعامل ‌‌کارآمد با آن‌‌ها است که تضمین‌‌ کننده ایجاد اعتبار حقیقی برای نظارت بر محتواها خواهد بود.

- ساترا اکنون در وضعیتی است که مشخصاً نظام و ساختاری قانونی برای ادامه اجرای نظارت خود بر پلتفرم‌‌‌ها ندارد. پس از گذشت حدود هشت سال از تاسیس ساترا هنوز آئین‌نامه محتوایی از طرف این‌‌ نهاد برای نظارت بر محتوای قابل پخش در پلتفرم‌‌‌ها تنظیم نشده است.

- به صورت مشخص صوت و تصویر فراگیر و مصادیق آن از نظر ساترا چیست؟ وظایف و محدوده اختیارات ساترا کدام است؟ ساترا با استناد به کدام قانون حق دارد به گروهی از بازیگران بخش خصوصی مجازات اعمال کند؟  پس حدود و ثغور قوانین نظارتی ساترا مشخص نیست.

- تا زمانی‌‌ که برنامه‌ای دقیق برای اجرایی کردن شئون‌‌ تنظیم‌گری در اکوسیستم نمایش ‌‌خانگی نباشد و هیچ تصمیمی ‌‌برای ایجاد فضای‌‌ تعاملی

 

دیدگاه