بنی‌صدر: تشخیص فقیه باید به مردم سپرده شود

همزمان با نهایی شدن فهرست افرادی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودند، روزنامه اطلاعات در تاریخ 17 دی 1358 با ابوالحسن بنی صدر گفتگوی اختصاصی انجام داد.

 

به گزارش جهان مانا، یکی از سوالاتی که در این مصاحبه از بنی‌صدر پرسیده می‌شود، مربوط به ولایت‌فقیه است. بنی‌صدر در پاسخ به سؤال «امام فرمودند به کسی رای بدهید که به اصل ولایت فقیه معتقد باشد. از حرف‌های شما در طول مجلس خبرگان این‌طور استنباط شد که با این اصل مخالف بودید یا تعبیر دیگری داشتید. تعبیر شما از ولایت‌فقیه چیست؟» ؛ گفت: معروفات حزب بداخلاق، راه افتادند و این‌جور تبلیغات می‌کنند و خیال می‌کنند که با این کارها عده‌ای به ما رای نخواهند داد و به جایش به آنها رای می‌دهند. این قضیه ناگهان پیدا شده یعنی قبلا صحبتش هم نبوده است. هیچ ایدئولوژی در جهان نیست که ایدئولوگ نداشته باشد و هیچ طرز فکری نیست که عده‌ای را به‌عنوان کسانی که این طرز فکر را می‌دانند و می‌توانند به دیگران منتقل کنند، نداشته باشد؛ بنابراین ناچار باید هر طرز تفکر و یا هر طبی را طبیبی اجرا کند. این مساله روشن است و از اول هم ابهامی نداشته است. اما حالا این طبیب کیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد، در این مملکت هزار تا حرف باشد. به تاریخ اسلام هم نگاه کنید. در این مورد نظرات مختلف است؛ در تاریخ شیعه هم نظرات مختلف دیده می‌شود. در حال حاضر هم نظرات مختلف وجود دارد و این ربطی به اصل ندارد. 

اصلا مساله بر سر این بود که حالا این تشخیص با کی باشد. نظر من این بود که تشخیص باید با مردم باید که یک بندش هم این بود که امام در این دوره انتخابات رییس جمهور را واگذار کردند به مردم، پس از نظر من فقیهی که بتواند ولایت کند، باید جامع باشد. یعنی این را در ابعاد مختلف بشناسد و دارای 5 شرط باشد؛ بینش داشته باشد؛ دانش داشته باشد. روش داشته باشد؛ اخلاق داشته باشد که اخلاقش معرف اخلاق آن مکتب است و همچنین بتواند با مردم هدفای روشن را در جامعه پیدا کند.

نظر من این است که به‌جای اصل و قانون باید خود مردم را آموزش داد و آگاهی‌شان را افزایش داد تا خود مردم آنچه را که قانون می‌خواهد، عمل کنند و الا تابه‌حال هزاران قانون در تاریخ وضع شده اما چون مردم آمادگی نداشتند و روابط صحیح نبوده است، به اجرا درنیامده است.

مصاحبه بنی صدر

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار