رد ادعای جنجالی علیه پرسپولیس، استقلال و سپاهان!

برخلاف ادعای پیشین، اسناد جدید سازمان لیگ نشان می‌دهد که پرسپولیس، استقلال و سپاهان کمتر از مجموع 13 باشگاه دیگر هزینه کرده‌اند.

مقررات سقف قرارداد برای فصل جدید فوتبال ایران همچنان موضوع جنجالی و خبرساز فوتبال ایران است. سقف 250 میلیاردی که برای 5 تیم تا 325 میلیارد تومان هم افزایش پیدا می‌کند، از سوی کارگروهی تصویب شده که در مدت اخیر انتقادات زیادی را به خود برانگیختند.

* 3 باشگاه بیشتر از 13 باشگاه؟

یکی از مهمترین ادله نصیرزاده به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این مقررات، در دفاع از قانون سقف قرارداد، 19 خرداد در برنامه ورزشگاه شبکه پنجم سیما مطرح شد: «2379 میلیارد تومان باشگاه‌های لیگ برتر برای فصل گذشته بدون آپشن قرارداد دادند. 1300 میلیارد تومان از این را سه باشگاه هزینه کردند، یعنی سه باشگاه به اندازه 13 باشگاه هزینه کردند.»

اگرچه این عضو کارگروه نامی از سه باشگاه مذکور نبرد اما منظور او پرسپولیس، استقلال و سپاهان بوده است، سه باشگاهی که برای چندمین فصل متوالی مدعیان اصلی قهرمانی بودند در جدول نیز رتبه اول تا سوم را تشکیل دادند. این ادعا در ادامه از سوی برخی مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج نیز تائید شد.

به عبارتی و بر اساس این گفته، پرسپولیس، استقلال و سپاهان روی هم 1300 میلیارد هزینه کردند و سایر باشگاه‎ها 1079 میلیارد با بازیکنان و مربیان خود قرارداد بستند تا به صورت متوسط عدد 83 میلیارد برای آنها ثبت شود.

رد ادعای جنجالی علیه پرسپولیس، استقلال و سپاهان!

* تبرئه پرسپولیس، استقلال و سپاهان

حالا اسناد جدیدی که منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال، در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر به مخاطبان نشان داده، نکته جالبی را در خود دارد. نخست اینکه اعداد مورد اشاره برای تمام باشگاه‌ها، احتمالا تفاوت قابل توجهی با واقعیت دارند و پایینتر از ارقام اصلی ذکر شده‌اند.

اما به هر حال این جدول، مهمترین سندی است که مبنای تصمیم‌گیری مسئولان سازمان لیگ را تشکیل داده است. جالب اینکه اگر اعداد جدول را جمع بزنید، به عددی نزدیک به 2379 میلیارد تومان مورد اشاره مسئولان فدراسیون خواهید رسید تا مشخص شود آنها دلایل خود را بر این اساس پایه گذاری کرده‌اند.

 رد ادعای جنجالی علیه پرسپولیس، استقلال و سپاهان!

بر اساس این آمار که قرارداد اعلامی باشگاه‌ها به سازمان لیگ است، سپاهان با 325، پرسپولیس با 324 و استقلال با 316 میلیارد تومان پرهزینه‌ترین باشگاه‌های ایران هستند اما در مجموع 965 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

حال کافی است قرارداد 13 تیم دیگر جمع زده شوند تا عدد 1400 میلیارد تومان حاصل شود که در مقایسه با 964 میلیارد تومان پرسپولیس، استقلال و سپاهان عدد بسیار بیشتری است که نشان می‌دهد ادعای نصیرزاده و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر هزینه‌کرد بیشتر این سه باشگاه نسبت به سایر تیمهای لیگ برتر، ادعایی کاملا اشتباه بوده است.

* آمار غلط علیه آمار اشتباه!

نکته مهم این است که در تمام آمارهای ارائه شده از سوی مقامات رسمی، تنها کمی کنکاش لازم است تا تناقض‌ها و اشتباهات مشخص شوند. به عنوان مثال بر اساس آمار رسمی که قنبرزاده در شبکه خبر نمایش داد، سه باشگاه بالای جدول از اتهام هزینه‌کرد بیشتر از مجموع سایرین تبرئه شدند اما این پایان ماجرا نیست.

بر اساس اسناد کدال استقلال نزدیک به 400 میلیارد تومان و پرسپولیس بیش از 300 میلیارد تومان برای لیگ بیست و دوم هزینه کردند. همچنین در مورد سپاهان با کد «تیم صنعتی» اعداد و ارقام حاکی از هزینه 600 میلیارد تومانی داشت تا مجموع هزینه این سه باشگاه در اظهارات مقامات رسمی و همچنین اسناد کدال به حدود 1500 میلیارد نزدیک شود.

 رد ادعای جنجالی علیه پرسپولیس، استقلال و سپاهان!

با این حال اوضاع برای دیگر تیمهای نیمه بالای جدول هم چندان متفاوت نیست. از فولاد که بر اساس اسناد کدال 590 میلیارد تومان هزینه داشته تا گل‌گهر که برای لیگ بیست و یکم 300 میلیارد تومان هزینه کرد تا تراکتور که دو سرمربی با کادر خارجی را در طول فصل داشت و سه بازیکن گرانقیمت خارجی را هم به خدمت گرفته بود. همچنین مس رفسنجان و کرمان بیش از 200 میلیارد تومان هزینه کردند و بودجه آلومینیوم نیز 130 میلیارد تومان عنوان شد.

 رد ادعای جنجالی علیه پرسپولیس، استقلال و سپاهان!

به عبارتی این آمارهای غلط که برای تصمیم‌گیری و تصویب قانون مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر بار با اشتباهاتی فاحش همراه است و به نظر هیچ ارزیابی دقیقی از میزان هزینه‌کرد باشگاه‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی طبیعی است که وضع قوانین نیز چندان نمی‌تواند راهگشا باشد، مگر اینکه باشگاه‌ها به صورت خودجوش تصمیم بگیرند سقف بودجه را رعایت کنند.

 

منبع: ورزش3
دیدگاه