برنامه جالب برای سال‌های پایانی دوران فوتبال لیونل مسی

خاویر آسنسی در مصاحبه مفصلش با نشریه مارکا در مورد نوع قرارداد مسی صحبت می‌کند.

 خاویر آسنسی ۱۱ سال را به عنوان مدیر اجرایی در بارسلونا گذراند تا اینکه در سال ۲۰۲۱ به اینترمیامی پیوست و دوباره در کنار لیونل مسی که اوایل تابستان امسال با تیم MLS قرارداد امضا کرد، قرار گرفت. مدیر اینترمیامی در مصاحبه‌ای با مارکا در مقر MLS، در مورد برخی از موضوعات مرتبط با باشگاه MLS صحبت کرد.

از چه زمانی کار روی خرید مسی را شروع کردید؟

وقتی به میامی رسیدم دیدم که ایده خورخه ماس (یکی از مالکین تیم اینترمیامی) این بود که به مرجع فوتبال در آمریکای شمالی تبدیل شود. فوتبال یک تجارت است که در درجه اول به بازیکنان مربوط می‌شود. اگر اتفاقی که در زمین می‌افتد خوب باشد کسب و کار رشد می‌کند. بنابراین، هیچ حرکت تجاری بهتر از به دست آوردن مسی که شماره ۱ تمام دوران‌ها است، وجود نداشت. از ماس پرسیدم که آیا او برای این کار آماده است یا خیر. این تقریبا اولین گفتگوی من با خورخه در پایان سال ۲۰۲۰ بود.

بعد چه اتفاقی افتاد؟ زمانی که مسی در سال ۲۰۲۳ از پاری‌سن‌ژرمن جدا شد، بسیاری معتقد بودند که او به عربستان سعودی خواهد رفت.

زمانی که بارسلونا او را رها کرد پنجره باز شد. اگر بارسا او را رها نمی‌کرد مطمئناً او هنوز هم آنجا بود. اما این گزینه باز شد و همه ما وارد میدان شدیم. او به پاریس رفت و تا ژوئن ۲۰۲۳ کاری از دست کسی برنمی‌آمد. درست است که همه معتقد بودند که او می‌تواند به عربستان سعودی برود، اما ما به برنامه‌های خود ادامه دادیم و برای رسیدن او آماده می‌شدیم. اجازه دهید یک واقعیت را به شما بگویم: اگر توجه کرده باشید هیچ‌کس با شماره ۵ یا ۱۰ در اینترمیامی بازی نمی‌کرد...

مسی برای فوتبال است، در این شکی نیست. اما امضای قرارداد با او چقدر جنبه تجاری داشت؟

بیایید این موضوع را روشن کنیم: آمدن مسی در درجه اول برای موفقیت در زمین است. بدیهی است که او بهترین برند تجاری را در بین تمام بازیکنان جهان دارد. شاید افزایش اندکی را در سطح لوکا مودریچ، سرخیو راموس، آنتوان گریزمن یا سرخیو بوسکتس مشاهده کنید، اما بعد تجاری مسی در سطح دیگری است؛ فرازمینی است. برای اینکه بهترین متوجه شوید باید بگویم که در سال ۲۰۲۴ درآمد اینترمیامی ضرب در ۴ می‌شود؛ نسبت به قبل از ورود مسی به این تیم. مسی اینترمیامی و کل MLS را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده است.

آیا قرارداد با MLS هماهنگ شده بود؟

باید با MLS هماهنگ می‌شد، زیرا در ایالات متحده قرارداد بازیکنان با MLS است نه با باشگاه. این کار برای جلوگیری از مشکلات عدم پرداخت انجام می‌شود. این همان مدل امن است که در لیگ‌هایی مانند NFL یا NBA استفاده می‌شود. واضح است که این به نفع همه بود.

 لیونل مسی

جوردی آلبا یکی از سه جایگاه تعیین‌شده مجاز در MLS را اشغال نمی‌کند. آیا لوئیس سوارس می‌تواند در ژانویه بیاید؟

در واقع جوردی آلبا جایگاهی اشغال نمی‌کند. او تا دو ماه قبل از آمدن آزاد بود. به همین دلیل است که بازیکن دیگری می‌تواند وارد شود. تا آنجا که من می‌دانم لوئیس گزینه‌ای است که باید در نظر گرفته شود، اما گزینه‌های دیگری نیز وجود خواهد داشت.

استادیوم فعلی که ۲۱۰۰۰ نفر گنجایش دارد کوچک است. باشگاه افتتاح استادیوم پارک آزادی را برای سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. این به چه معناست؟

استادیوم جدید در نزدیکی فرودگاه واقع خواهد شد. دارای ۳۰۰۰۰ صندلی است به علاوه یک منطقه سرگرمی بزرگ و یک پارک بزرگ. در حال حاضر ما عظمت مسی را با آنچه که داریم مدیریت می‌کنیم. دیدن مسی در یک استادیوم دنج با تنها ۲۱۰۰۰ تماشاگر، تجملاتی است. این به شما احساسی جادویی می‌دهد که در یک استادیوم ۵۰۰۰۰ نفری نمی‌توانید به دست آورید.

این تیم قهرمان لیگز کاپ شد، به فینال جام آزاد ایالات متحده رسید، اما آیا هنوز زمان برای صعود به پلی‌آف MLS وجود دارد؟

می‌خواهم این را باور کنم. جام لیگ مانند یک فیلم بود، نوعی لیگ قهرمانان با باشگاه‌های مکزیکی و کانادایی. قهرمانی برای من سورئال به نظر می‌رسید. صعود به پلی‌آف از نظر ریاضی امکان‌پذیر است، اما شروع کردن بدون بازیکنان تعیین‌شده ما دشوار بود. مشکل همین بود. با این حال اگر ما به پلی‌آف راه پیدا کنیم، هیچ تیمی نمی‌خواهد مقابل ما بازی کند.

ادعا می‌شود که داوران طرف اینترمیامی هستند. در این مورد چه می‌توانید به ما بگویید؟

اجازه دهید برخی از حقایق را ارائه دهم: آنها به مسی کارت زرد دادند (در بازی مقابل اورلاندوسیتی)، و ما هنوز نمی‌دانیم چرا. همچنین ما چندین بازی را در دقایق پایانی و سه بازی حذفی را در ضربات پنالتی پیروز شدیم. این نکات پاسخ سوال شما را می‌دهند. من نمی‌دانم این حرف از کجا می‌آید اما ما در بسیاری از مسابقات با مشکلاتی روبرو شده بودیم.

آیا فکر می‌کنید مسی روزی با اینترمیامی در کوپا لیبرتادورس بازی کند؟

چیزهایی در مورد این موضوع شنیده‌ام، اما صادقانه بگویم فعلا هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارم. هیچ چیز رسمی در مورد موضوع کوپا لیبرتادورس وجود ندارد.

 لیونل مسی

چگونه زندگی روزمره مسی را در شهر مدیریت می‌کنید؟

لیونل مسی خارق‌العاده است، اما ما با او کاملاً عادی رفتار می‌کنیم و به هر نحوی که می‌توانیم از او حمایت می‌کنیم. من در مورد تصویر وایرال‌شده در سوپرمارکت با او صحبت کردم و به من گفت که آن روز برای دومین بار بود که به آنجا رفتند، زیرا فراموش کرده بود چیزهایی بخرد. در نهایت، من دوست دارم او را شاد و خوشحال در کنار خانواده‌اش ببینم.

آیا مسی تا سال ۲۰۲۵ طبق قراردادش می‌ماند یا سال به سال قرارداد را ارزیابی خواهید کرد؟

برنامه برای ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ است... یا فراتر از آن. امیدوارم فراتر از آن باشد. چیزی باورنکردنی در اینجا در حال رخ دادن است: یک بازیکن (مسی) بزرگتر از کل باشگاه و کل لیگ است. یک استادیوم جدید در راه است، جام‌جهانی ۲۰۲۶ در راه است، المپیک ۲۰۲۸ در لس‌آنجلس خواهد بود... خیلی چیزها اینجا اتفاق می‌افتد.

«شیدایی مسی» به گونه‌ای است که دیگر پیراهنی با نام مسی در فروشگاه‌های باشگاه باقی نمانده است.

مثل سونامی است، اما سونامی واقعی اینترمیامی بوده است که در MLS طوفان به پا کرده است. من ۱۱ سال در بارسلونا بودم و همه چیز از یک سال و نیم قبل برنامه‌ریزی شده بود. البته پیش‌بینی «شیدایی مسی» دشوار بود. ما در ماه اکتبر تعداد زیادی محصول دریافت خواهیم کرد و اقدامات خوبی برای سال ۲۰۲۴ انجام داده‌ایم.

در تابستان آینده کوپا آمریکا ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. آیا آن تورنمنت که مسی قرار است در آن شرکت کند، با دومین دوره جام لیگ تداخل خواهد داشت؟

سوال خوبی است که در حال حاضر پاسخی ندارد. ما به لیگ اطلاع داده‌ایم و تطبیق با تقویم بین‌المللی مهم خواهد بود. باید ببینیم این کار چگونه انجام می‌شود.

دیدگاه