حواشی هدیه به ورزشکاران ادامه دارد؛ از کتری تا ماشین لاکچری

واردات خودرو؛ به نام قهرمانان، به کام 14 نفر!

حاشیه نسبت نزدیکی با تصمیمات برخی مسئولان دارد حتی تصمیماتی که عادی است از جمله اهدای هدیه به ورزشکاران که کمی ادعا می‌شود از برخی از کنار این همین ورزشکاران به نون و نوایی رسیده‌اند!

به گزارش جهان مانا، ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بازیکنان تیم‌ملی کشورمان که در همان مرحله گروهی حذف شده بودند، از حق امتیاز واردات خودرو (هر بازیکن، یک دستگاه) برخوردار شدند. انتقادات و حواشی نسبت به واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال پس از مدتی کمرنگ شد، اما با انتشار خبر ورود چند دستگاه پورشه ماکان و رنج‌روورولار و حتی یک مازراتی گریکاله ۲۰۲۳ در گمرک خرمشهر که متعلق به برخی بازیکنان بود، دوباره به جنب و جوش افتاد. این خبر زمانی منتشر شد که واردات خودرو برای مردم عادی، به بن‌بست رسید و گرانی در بازار خودرو به اوج رسیده بود.

*به‌نام فوتبالیست، ماشین گرفتند

حواشی اهدای حق امتیاز واردات خودروی خارجی به ورزشکاران  رو به کمرنگ شدن بود که ادعای جدیدی مطرح شد. اعتمادآنلاین نوشت: «در لیست ابتدایی منتشرشده مشخص شد تعدادی از نفراتی که در صعود تیم ملی به جام جهانی نقش داشته‌اند از لیست پاداش حذف شده‌اند. از جمله رئیس قبلی فدراسیون فوتبال شهاب‌الدین عزیزی خادم که تیم ملی در زمان او به جام جهانی رفت به اضافه دراگان اسکوچیچ سرمربی وقت تیم ملی، وحید هاشمیان و کریم باقری مربیان وقت تیم ملی و مجتبی خورشیدی سرپرست وقت تیم ملی. همچنین مشخص شد چند بازیکن که در مقدماتی جام جهانی اصلا به تیم ملی دعوت نمی‌شدند در لیست پاداش‌بگیران گنجانده شده‌اند. با این حال طبق اطلاعات رسیده، وضعیت لیست کسانی‌که حواله خودرو دریافت و ثبت سفارش کرده‌اند بسیار پیچیده‌تر است. طبق این اطلاعات، نام حدود 14 نفر بدون ضابطه به لیست پاداش‌بگیران صعود به جام جهانی اضافه شده و این مساله مشکلاتی پدید آورده است. در همین رابطه شنیده شده دلیل منتشر نشدن نام افرادی که خودرو وارد کرده‌اند همین حضور افراد نامربوط در لیست است. گویا بین کسانی‌که نام‌شان به لیست واردکنندگان خودرو اضافه شده اسامی افرادی دیده می‌شود که در زمان صعود تیم ملی به جام جهانی فرسنگ‌ها از فدراسیون و فوتبال ملی دور بوده اند و هیچ ربطی به آن نداشته‌اند! این مساله هرگز با واکنش مشخصی از سوی نهادهای مربوطه مواجه نشد. انتظار می‌رود طی روزهای آینده یا وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال به‌سرعت در این زمینه شفاف‌سازی کنند و اسامی کسانی را که خودرو وارد کرده‌اند به سمع و نظر مردم برسانند. در غیر این صورت لازم است معاون رئیس‌جمهور که از زمان صعود تیم ملی به جام جهانی پیگیر اختصاص پاداش به ملی‌پوشان بود یا گمرک در این زمینه ورود کنند. بدون شک اگر شنیده‌ها مبنی بر اینکه 14 نفر خارج از ضابطه خودرو وارد کرده‌اند کذب باشد، به‌سادگی و با انتشار لیست نفرات دریافت‌کننده برملا خواهد شد.»

*هشدارهایی که داده شده بود

 مشخص است، حالا از کجا مشخص است؟ خودروهایی که می‌آید به اسم فوتبالیست‌ها می‌آید به‌دلیل اینکه انحصاری و محدود است به‌راحتی می‌توان استعلام گرفت و استخراج کرد.» روزنامه فرهیختگان هم به این موضوع اشاره داشت: «امید ابراهیمی و رامین رضاییان و روزبه چشمی نباید نامشان در این لیست وجود داشته باشد چون در اردوهای مسابقات مقدماتی حضور نداشتند و مخبر معاون اول رئیس‌جمهور قول حواله واردات خودرو برای صعود به جام جهانی را به ملی‌پوشان داد. دولت هم برای جام جهانی تعداد قابل‌توجهی سکه به ملی‌پوشان داده بود. نکته بعدی اینجاست که آیا پاداش دراگان اسکوچیچ و دستیارانش که تیم ملی را به جام جهانی رساندند پرداخت شده است یا خیر؟! و حرف آخر اینکه طبق اخبار دریافتی، برخی از مقامات و مدیران فدراسیون فوتبال این حواله را دریافت کرده‌اند.»

*از «کتری» تا ماشین خارجی

حواشی این موضوع منحصر به خودروهای خارجی نبود، بلکه تبعیض میان ورزشکاران هم حاشیه دیگری بود که ایجاد شد. ملی‌پوشان یک هدف دارند وآن هم افتخارآفرینی برای کشور! فوتبالیست، والیبالیست و... تفاوتی ندارند و از همه آنها یک انتظار وجود دارد اما مواجهه با آنها پس ازپیروزی متفاوت است. اهدای یک کتری و یک قوری توسط شورای شهر محمدشهر کرج به سارا عبدالملکی، نایب‌قهرمان مسابقات پارالمپیک قایقرانی، جنجال‌ساز شده و واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشته است. عبدالملکی با انتشار عکس و ویدئویی از این هدیه جنجالی شورای شهر در صفحه شخصی خود که 125 هزار دنبال‌کننده نیز دارد، توجه رسانه‌ها را به این اتفاق جلب کرد. مجری برنامه سلام تهران شبکه پنج هم با اعلام این خبر و حواشی پیرامون آن گفت: حتی پول نداشتید یک جفت جوراب برای دختر قهرمان کشورتان بخرید؟! کتری و قوری هدیه نمی‌دادید که سنگین‌تر بود! انتشار تصویر کارت هدیه پنج میلیون تومانی به ناهید کیانی، چهره تاریخ‌ساز ورزش بانوان ایران در رشته تکواندو طی مراسم تجلیل استانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، باعث خشم و واکنش شد. پس از این مراسم، کیانی با انتشار تصویر کارت هدیه پنج میلیون تومانی، به کنایه خطاب به مسئولان نوشت: «شرمنده کردید.»

دیدگاه