تلاش «رونالدو» برای حفظ سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا!

سهمیه نهایی فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۶-۲۰۲۵ به نتیجه دیدار النصر عربستان و العین امارات در مرحله یک چهارم نهایی بستگی دارد.

به گزارش جهان مانا، طبق قوانین AFC سهمیه تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به نتایج و عملکرد تیم‌های ملی و باشگاهی کشورها در مسابقات جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان بستگی دارد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس امتیازاتی که هر کدام از تیم‌ها در این مسابقات کسب می‌کنند اقدام به رده بندی فدراسیون‌ها می‌کند که سهمیه تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا بر اساس این امتیازات تعیین می‌شود.

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از فصل ۲۵-۲۰۲۴ قرار است در سه سطح به نام‌های لیگ قهرمانان نخبگان آسیا (AFC Champions League Elite)، لیگ قهرمانان آسیای دو (AFC Champions League ۲) و چلنج لیگ آسیا (AFC Challenge League) برگزار شود که عملکرد تیم‌ها در ۸ سال اخیر معیار تعداد سهمیه هرکدام از کشورها در این مسابقات خواهد بود.

فصل ۲۵-۲۰۲۴

بر این اساس، ایران در فصل آینده ۱+۲ سهم (۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم) در رقابت‌های لیگ قهرمانان نخبگان آسیا خواهد داشت و در لیگ قهرمانان آسیای دو نیز یک سهم (حضور در مرحله گروهی) خواهد داشت.

فصل ۲۶-۲۰۲۵

اما با پایان رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا و همچنین لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری سهمیه تیم‌ها برای فصل ۲۰۲۶-۲۰۲۵ هم تعیین خواهد شد. لیگ قهرمانان آسیا به مرحله یک چهارم نهایی رسیده است و النصر عربستان، الهلال عربستان، الاتحاد عربستان و العین امارات در این رقابت‌ها باقی مانده‌اند. به این ترتیب کشورهای عربستان و امارات هنوز فرصت دارند تا امتیازات خود را در رنکینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا افزایش دهند.

در هرکدام از مناطق شرق و غرب آسیا، کشور اول دارای ۳ سهمیه مستقیم، کشورهای دوم و سوم دارای ۱+۲ سهمیه، کشور چهارم دارای ۱+۱ سهیمه و کشورهای پنجم و ششم دارای یک سهمیه خواهند بود.

ایران در حال حاضر در منطقه غرب آسیا در رده سوم قرار دارد و برای سال ۲۶-۲۰۲۵ دارای ۱+۲ سهمیه خواهد بود اما به دلیل حضور العین امارات در مرحله یک چهارم نهایی ممکن است تغییراتی در جدول رخ دهد. اختلاف امتیازات ایران و امارات در حال حاضر کمتر از ۲ امتیاز است. در حالی که امارات می‌تواند در صورتی که العین به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا صعود کند حداکثر ۲۴ امتیاز کسب کند و بالاتر از ایران و حتی قطر قرار گیرند.

در صورتی که این اتفاق رقم بخورد سهمیه ایران کاهش پیدا می‌کند و به یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم (۱+۱) تنزل می‌یابد.

العین در مرحله یک چهارم نهایی برابر النصر عربستان قرار خواهد گرفت و در صورتی که یاران کریستیانو رونالدو بتوانند مانع از کسب امتیاز العین شوند ایران این شانس را خواهد داشت که با باقی ماندن در رده سوم آسیا، با ۱+۲ سهمیه در لیگ قهرمانان ۲۶-۲۰۲۵ حضور پیدا کند.

جدول لیگ قهرمانان آسیا

منبع: مهر
دیدگاه