"اتوبوس پارک کردن" چگونه وارد ادبیات فوتبالی شد؟

ژوزه مورینیو سال ۲۰۰۴ عبارت اتوبوس پارک کردن را وارد ادبیات فوتبالی کرد.

به گزارش جهان مانا، امروزه هر بار که یک تیم تاکتیک کاملا دفاعی را برای مسابقه انتخاب می کند، می‌گوییم "اتوبوس را پارک کرد". به این ترتیب رئال مادرید در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر سیتی اتوبوس پارک کرد اما این عبارت دقیقا چگونه و چطور وارد ادبیات فوتبالی شد؟ بیایید آن را بفهمیم.

عبارت «پارک کردن اتوبوس» اولین بار از سوی ژوزه مورینیو بیان شد. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۴، چلسی در خانه مقابل تاتنهام به تساوی بدون گل رسید. پس از پایان مسابقه، ژوزه حریف خود را متهم کرد که نمی‌خواست فوتبال بازی کند.

مورینیو بعد از بازی گفت:‌ آنها فوتبال بازی نکردند و فقط از دفاع می‌کردند، دفاع می‌کردند و دفاع می‌کردند. آنها یک اتوبوس با خود آوردند و جلوی دروازه گذاشتند. من خیلی ناراحتم چون فقط یک تیم می‌خواست برنده شود. اگر فوتبالی را که بازی کردیم در نظر بگیریم، نتیجه ناعادلانه است.

آن روز، مورینیو، شاید چیزی از تاتنهام یاد گرفت. مورینیو توانست هنر اتوبوس پارک کردن را به بالاترین سطح ارتقا دهد. در سال ۲۰۱۰، اینتر که ده نفره شده بود، با جان و دل  برابر بارسلونا گواردیولا دفاع جانانه کرد و به فینال لیگ قهرمانان رسید. ژوزه آن مسابقه را اینگونه توصیف می کند: اتوبوس را پارک نکردیم. کل هواپیما را پارک کردیم و بال‌هایش را باز کرد.

در سال ۲۰۱۴، اتوبوس مورینیو  که در آن زمان کیفیت زیادی داشت، لیورپول را از قهرمانی در لیگ برتر محروم کرد. همان سقوط استیون جرارد! اگر چلسی در نیمه دوم از هم می‌پاشید و تسلیم می‌شد، لیورپول قهرمان می‌شد اما چلسی سراسر دفاع کرد و روی یک اتفاق برنده شد. هرچند زمانی خودش از سانتینی سرمربی تاتنهام به خاطر چنین تاکتیک‌هایی انتقاد کرد ولی مورینیو مهمترین افتخاراتش را از این راه به دست آورد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه