۶۷درصد نیروهای متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان قصد مهاجرت دارند

بر اساس آمار اعلامی نیرو‌های کلیدی و متخصص ۶۷ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند.

نویسنده : زهرا نژادبهرام

بر اساس آمار اعلامی نیرو‌های کلیدی و متخصص ۶۷ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان، وارد فرآیند مهاجرت شده‌اند. این سیل مهاجرت را می‌توان عاملی موثر برای ناکامی‌های ناشی از عدم تجاری‌سازی محصولات آنها و ناتوانی سرمایه‌گذاری دولتی و عمومی روی تولیدات آنها دانست. مهاجرت این گروه نخبه توان کشور را برای طی مسیر توسعه و پیشرفت با چالش جدی روبه‌رو می‌کند. امری که فارغ از هزینه‌های تربیت این نخبگان از نظر مادی و معنوی نیز بار سنگینی را برای جامعه فراهم می‌کند.

بی‌توجهی به این مهم بیانگر نداشتن برنامه برای پاسخگویی به نیازهای این نخبگان است. در کنار این می‌توان به  دو اثر مستقیم این روند توجه کرد، نخست آنکه بدنه دانش‌بنیان‌ها از نیروهای فنی و نخبه خالی می‌شود و دوم آنکه کشور از تولیدات آنها که به مرحله تجاری‌سازی نرسیده بهره‌ای نمی‌برد.

پنجره مهاجرت آخرین انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان است. آن هم به دلیل بی‌توجهی به کارکرد مفید آنها برای اقتصاد و توسعه کشور. پس با نگاهی عمیق‌تر به تلاش آنها از هدایت آنها به سوی این پنجره خودداری کنیم. برنامه‌ریزان توجه کنند که آینده متعلق به این نخبگان است و کشور نیازمند تلاش آنهاست. آنها فرزندان پرتوان کشور هستند که علاقه‌مندی آنها با توجه به هوش و دانش بلندشان آنان را به سوی ایجاد این شرکت‌ها سوق داده. ناامیدشان نکنید... و به سوی مهاجرت سوق‌شان ندهیم.

 

منبع: اعتماد
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار