غرفه داران میادین در آستانه ورشکستگی| کمبود مرغ‌، سهمیه مغازه‌ها را از 2 تن به 500 کیلو رسانده

"مرغ" نه تنها داد مردم را در آورده بلکه فروشندگانش را هم دچار دلشوره ،نگرانی و مشکل کرده است!

به گزارش جهان مانا، کمبود مرغ با قیمت مصوب که حدود 10 تا 20 هزارتومانی با بازار آزاد تفاوت دارد، باعث شده تا صفهای طولانی مقابل مغازه های مرغ فروشی در میادین میوه وتره بار ایجاد بشود. البته این صف طولانی هم، بعد از دو ساعت "نیست" می شود! چرا؟ چون که مرغ تمام شده !

احمدی یکی از فروشندگان مرغ است که می گوید از ساعت 10 و نیم به بعد، دیگر مرغی برای عرضه به مردم ندارد و یخچالهای مغازه اش خالی می شود.

او می گوید تا بیش از یک ماه قبل، روزی دو تن مرغ می فروخته اما الان هفته ها است که روزی 500 کیلوگرم مرغ میدهند که آن هم طی نهایتا سه ساعت به مردم فروخته میشود و بعد از آن هرکسی به مغازه مراجعه کند، با جمله « مرغ تمام شد!» مواجه می شود. 

کمبود مرغ به قیمت مصوب که البته این روزها به حدود 75 هزارتومان رسیده، باعث شده تا سهمیه مرغ توزیعی به غرفه داران به یک چهارم کاهش یابد. حالا غرفه داران نگران دخل و خرج مغازه خود هستند و دلشوره کرایه سنگینی را دارند که به عنوان اجاره بها باید به شهرداری بدهند.

سامان هم که سالها است  یک غرفه در یکی از میادین میوه و تره بار اجاره کرده، از وضعیت به وجود آمده شاکی است و میگوید: «قبلا پیش می آمد که سهمیه مرغمان کاهش یابد اما نهایتا دو سه روز بیشتر طول نمی کشید اما این بار بیشتر از یک ماه است که اگر خوش شانس باشیم، روزی 500 کیلو مرغ دریافت میکنیم. اوایل طبق روال معمول گذشته، می دانستیم که این روند ، موقتی است و خیلی زود میزان خرید و فروش مرغ به میزان سابق بر میگردد اما الان یک ماه و نیم است که دیگر مثل سابق، مرغ در بازار نیست .»

او می افزاید: « این ماه را یک جوری پشت سر گذاشتیم اما برای کرایه ماه دیگر، حتما به مشکل برمیخورم اگر که اوضاع به روال قبل برنگردد . برای همین احتمال اینکه به زودی مجبور شوم مغازه را پس بدهم و خودم و دو کارگرم بیکار شویم، اصلا دور نیست »

علت کمبود مرغ چیست؟

گران شدن مرغ و گوشت که از اواخر زمستان سال قبل در بازار رخ داده و همچنان ادامه دارد، به دلار و ارز برمیگردد.

این موضوع اگرچه در اسفند 1401 صراحتا گفته نمی شد اما روز گذشته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایرنا رسما بیان کرد و  بر آن صحه گذاشت.

به گفته سیدعلیان « بازرگانان بخش خصوصی به‌خاطر عدم دریافت ارز نیمایی با قیمت مصوب قبلی از بانک مرکزی از عرضه نهاده‌ها به بازار خودداری کردند و این موضوع باعث شوک به بازار و افزایش ناگهانی قیمت مرغ، تخم‌ مرغ و گوشت قرمز شد که بازگشت این افزایش قمت به نرخ گذشته امکان‌پذیر نشد.»

حذف ارز نیمایی و افزایش انفجاری قیمت ارز باعث شد تا چرخه  مشکلات به جوجه ریزی نیز سرایت کند و بخاطر شارژنشدن حساب بازرگانان ، جوجه ریزی شرایط خوبی پیدا نکند؛ در نتیجه به گفته سیدعلیان « ما که به طور معمول ماهانه 120 میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم، در اسفند 1401 میزان جوجه ریزی به 85 میلیون قطعه کاهش پیدا کرد و این کاهش باعث شد در ایام نوروز و اواخر ماه رمضان نتوانیم به اندازه کافی مرغ به بازار بدهیم و به‌رغم برخورداری از ذخایر مرغ بسیار خوب در سردخانه‌ها، مرغ فریزری یا منجمد به بازار عرضه شد که نتوانست بازار را تصرف کند.»

نتیجه بی درایتی های دولت در مدیریت اقتصادی کشور که باعث کوچکترشدن سفره مردم شده و سرانه مصرف مواد غذایی مهم نظیر پروتئین های گوشتی را کاهش داده،  اکنون به جایی رسیده  که آن قشری هم که فعلا امکان خرید مرغ  80 هزارتومانی را دارند، با مشکل مواجه شده است! در عین حال، شاغلان دیگر چرخه عرضه مرغ و گوشت، در آستانه بیکارشدن باشند. ایجاد صف های طولانی برای خرید همان مرغ و گوشت گران هم که جای خود دارد. 

 

دیدگاه