ماجرای برخورد قضایی با شرکت کنندگان در عشق ابدی و زن روز چیست؟

مراجع قضایی کشور اقدام به توقیف صفحات اینستاگرامی تعدادی از شرکت‌کنندگان دو برنامه اینترنتی «عشق ابدی» و «زن روز» کرده و صاحبان این صفحات را نیز تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند.​

به گزارش جهان مانا، سوال جدی مطرح است که چرا پس از پخش دو فصل از این دو برنامه و حواشی و جنجال‌هایی که ایجاد کرده‌اند حالا صفحات شرکت کنندگان آنها را مسدود می کنند. چه اتفاق تازه‌ای رخ داده است؟ 

به نوشته خبرگزاری فارس، این دو برنامه که با همکاری یک تیم ایرانی و گروهی از تولیدکنندگان در ترکیه تهیه شده‌اند، به‌دلیل آنچه «ترویج سبک زندگی ضدحیا و ضدخانواده» و ارائه محتوایی مغایر با هنجارهای فرهنگی و اجتماعی کشور عنوان شده، مشمول برخورد قضائی شده‌اند.

این دو برنامه که در ترکیه تولید و در یوتیوب منتشر می‌شوند، در میان مخاطبان فارسی‌زبان با استقبال روبه‌رو شده‌اند. «عشق ابدی» یک ریالیتی‌شو جنجالی درباره «عشق‌یابی» است و «زن روز» یک مسابقه مربوط به مد و پوشش زنان.

برخی شرکت‌کنندگان این برنامه‌ها از داخل ایران برای حضور در آنها به ترکیه سفر می‌کنند.

از جمله صفحات مسدود شده می توان به صفحه پژمان بهروزی مشهور به دکتر اشاره کرد. سوال جدی که مطرح است چرا پس از پخش دو فصل از این دو برنامه و حواشی و جنجال‌هایی که ایجاد کرده‌اند حالا صفحات شرکت کنندگان آنها را مسدود می کنند. چه اتفاق تازه‌ای رخ داده است؟ 

بسیاری از این شرکت کنندگان در ایران حضور ندارند و امکان مسدود کردن صفحات آنها نیز وجود ندارد. 

عشق ابدی و حواشی آن ​

برنامه عشق ابدی با اجرای پرستو صالحی، بازیگر مهاجرت‌کرده تلویزیون و سینمای ایران، از ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ در یوتیوب پخش خود را آغاز کرد. این برنامه با الگوبرداری از ریالیتی‌شوهای مشابه خارجی تلاش کرد تا قالبی سرگرم‌کننده برای یافتن زوج‌های جوان ارائه دهد. اما آنچه بیش از خود محتوا توجه جلب کرده، واکنش‌های گسترده و انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به نحوه نمایش روابط انسانی، سطح پرداخت و رویکرد جنجالی آن است.

این برنامه از همان ابتدا با واکنش تند رسانه‌ها روبه رو شد. رسانه‌ها تقریباً هر روز در مذمت این برنامه و فرهنگ‌سازی مبتذل آن می‌نویشتند و با عباراتی چون «حراج عشق در ویلا» از آسیب‌های روانی آن بر جوانان سخن می‌گفتند. 

برای نمونه روزنامه فرهیختگان در مطلبی با عنوان «عشق لجنی» به انتقاد شدید از برنامه جدید پرستو صالحی پرداخت و نوشت: «برنامه «عشق ابدی» شاید در ظاهر بخواهد بستری برای آشنایی و گفت‌و‌گو میان جوانان فراهم کند، اما درواقع چیزی جز ابتذال پوشیده در رنگ و لعاب نمایشی نیست.»

بسیاری آن را نسخه‌ای ضعیف از فرمت‌های خارجی و دارای محتوای سطحی و مغایر با فرهنگ ایرانی دانسته‌اند و برخی دیگر از پیامدهای روانی آن برای شرکت‌کننده‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

با وجود انتقادات تند و صریح از این برنامه، «عشق ابدی» توانست مخاطبانی از میان جوانان و نوجوانان برای خود دست و پا کند. با این حال هر چه که پیش رفت حواشی آن نیز افزایش یافت و کم کم مخاطبانش هم کم شد. 

درگیری های شرکت کنندگان در این برنامه به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و هر کدام از آنها علیه دیگری ادعاهایی مطرح می کرد. بلاخره فصل اول آن با حواشی زیاد پایان یافت اما شرکت کننده گانش نیز به شهرت زیادی رسیدند. با این حال فصل دوم آن با موفقیت چندانی روبه رو نشده و حواشی فصل اول بر فصل دوم سایه افکنده است. 

نکته روشن این است که بسیاری از شرکت کنندگان «عشق ابدی» با حضور در این برنامه توانستند به شهرت و پول برسند. حتی چندی پیش حضور «فرشاد» یکی از شرکت کنندگان این برنامه در افتتاحیه یک کافه در اهواز موجب بسته شدن خیابان و ازدحام جمعیت شد. نهایتا کافه مذکور نیز پلمپ شد. 

عشق ابدی موجب شد پرستو صالحی که در سالهای اخیر و پس از مهاجرت به حاشیه رفته بود دوباره به عرصه بازگردد و شهرتش دو چندان شود. انتقادات تندی هم از سوی همکارانش به او صورت گرفت، در عین حال دوستانش می‌گویند او به خاطر مسائل مالی اجرای این پروژه را پذیرفته است. ادعایی که خیلی زود توسط پرستو صالحی تائید شد. برخی هم می‌گویند این بهانه است و صالحی به خاطر کاستن از فشارها چنین ادعایی را مطرح می‌کند. 

یکی دیگر از حواشی برنامه این بود که بسیاری داستان‌های آن سناریو سازی بود البته پرستو صالحی هم تلویحا این ادعا را پذیرفت. 

گفته می‌شود پرستو صالحی دیگر در فصل سوم «عشق ابدی» حضور نخواهد داشت. او در ابتدای فصل دوم از سیاستگذاری برنامه انتقاداتی کرده بود. 

زن روز و حواشی آن 

اما برنامه زن روز با اجرای مهناز افشار دیگر بازیگر مهاجرت کرده سینمای ایران هم کم حاشیه نداشت. 

فیلم‌برداری زن روز در شهر استانبول انجام شده است. فضای مسابقه در یک ویلای بزرگ و مجهز شکل گرفته و شرکت‌کنندگان در قالب چالش‌های مختلف استایل و مد با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت سازنده برنامه زن روز همان کمپانی سازنده برنامه جنجالی عشق ابدی است. 

با توجه به ساختار تولید، حضور چهره شناخته‌شده‌ای چون مهناز افشار در مقام مجری و مشارکت داوران فعال در حوزه مد و زیبایی، این مسابقه توانسته توجه گروهی از مخاطبان علاقه‌مند به موضوعات استایل و فشن را به خود جلب کند.  بازخوردها منفی نسبت به زن روز در فضای مجازی کمتر از «عشق ابدی» بوده است. 

 روزنامه فرهیختگان درباره این برنامه نوشته است: «برنامه‌ زن روز تلاش می‌کند نسبت به شوهای مشابه در شبکه‌های فارسی‌زبان، حساب‌شده‌تر عمل کند و با بسته‌بندی فکری‌تر و تصویری‌تر، خود را متفاوت نشان دهد، اما در نهایت در همان دام آشنا گرفتار می‌شود.»

این روزنامه افزود: «این برنامه به جای آنکه در پی ساختن معنایی نو از زن باشد، تصویری بزک‌شده از همان الگوی قدیمی را ارائه می‌دهد؛ زنی که قرار است با زیبایی‌اش پذیرفته شود، نه با اندیشه‌اش. صحبت‌های داوران، موضوع هر قسمت، موسیقی و تدوین پرزرق‌وبرق، در نهایت همان ایده‌ آشنای «زن مصرفی» را بازتولید می‌کند؛ زنی که بیشتر موضوع نگاه است تا صاحب آن. زن روز در ظاهر، از زنانگی سخن می‌گوید، اما در باطن، مرزهایش را به دقت تعیین می‌کند؛ زن تا جایی آزاد است که همچنان در قاب زیبایی و رقابت بماند.»

«زن روز» به اندازه «عشق ابدی» حاشیه نداشت اما کم حاشیه هم نبود. به ویژه اختلافات داوران برنامه در چند نوبت خبرساز شد. شیرین مقدمی جنجالی‌ترین داور فصل اول بود، او در برنامه فضای رقابتی با دو داور دیگر ایجاد کرده بود و این رقابت به اعتقاد بسیاری برای برنامه مخرب بود. شیرین مقدم در خارج از برنامه نیز با افشاگری‌هایش علیه علی ضیا جنجالی شد.

همین حواشی و اختلافات شیرین مقدم با داوران برنامه موجب شد در فصل دوم کلا کنار گذاشته شود و جای خود را به داور دیگری دهد. 

در قسمت‌هایی از برنامه «زن روز» درگیری بین شرکت‌کنندگان دیده شده است، که برخی آن را زمینه‌ساز جنجال‌های بیشتر می‌دانند تا یک مسابقه صرفاً مد. ویدیوهای نقد و بررسی پشت‌پرده نیز منتشر شده‌اند که ادعا می‌کنند انتخاب شرکت‌کنندگان یا نمایش بخش‌های خاص عمدتاً برای جذب بازدید بوده است. 

همچنین برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی بهعملکرد افشار به عنوان مجری نقد دارند. گفته می‌شود اجرای او کم‌رمق است و توان تأثیرگذاری عمیق را ندارد. 

حاشیه دیگر زن روز به درآمد آن مربوط می شود. به گزارش فرهیختگان، زن روز نه تنها با نمایش مد و زیبایی زنان ایرانی توجه‌ها را جلب کرده، بلکه از منظر مالی هم بسیار پرسود بوده است. هر بازدید در یوتیوب بسته به نوع تبلیغ، موقعیت جغرافیایی بیننده و بودجه تبلیغ‌کننده متفاوت است، اما به طور میانگین بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ دلار به ازای هر بازدید پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه یوتیوب ۴۵ درصد از درآمد تبلیغات را برای خود برمی‌دارد و ۵۵ درصد به تولیدکننده محتوا می‌رسد، می‌توان تخمین زد که درآمد این برنامه چقدر نجومی بوده است. در فصل اول، هر قسمت بین ۱ تا ۲.۳ میلیون بازدید داشته و بر اساس این بازدیدها، درآمد حداقلی و حداکثری هر قسمت به تومان به دست می‌آید. با نگاه به اعداد، می‌بینیم که حتی در حداقل حالت، درآمد این فصل از ۳۹۸۰ میلیون تومان عبور کرده و در حداکثر ممکن است به ۱۱۹۴۰ میلیون تومان برسد.

 

دیدگاه