ترفند جنجالی سایپا برای افزایش قیمت خودروها

سایپا با حذف و یا اضافه کردن یکی دو حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این نوع خودرو توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن یک آپشن ساده کم‌هزینه، چند ده میلیون تومان مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت می‌گیرد.

کاربری نوشت: «محصول جدید سایپا با نام کوییک r تیپ s با اینکه آپشن خاصی نسبت به نوع R ندارد اما ۲۸ میلیون گران‌تر از این نوع قیمت‌گذاری شده است، در پاسخ از نمایندگی و شرکت سایپا هیچ جواب قانع‌کننده‌ای به انتخاب‌کنندگان این خودرو داده نشد. خواهشمندم پیگیری کنید».

برخی کاربران دیگر نیز نوشته‌اند: «هیأت رئیسه و سهامداران بزرگ کارخانه‌های خودروسازی ایرانخودرو و سایپا با وجود افزایش ۴۲ درصدی امسال خودرو هنوز هم از قیمت‌ها ناراضی هستند و معلوم نیست با چه قیمتی راضی می‌شوند. اینها قیمت گذاری منطقی شورای رقابت را دستوری نامیده تا باز هم قیمت‌ها افزایش یابد، ما کارگران و مردم چه گناهی کرده‌ایم که باید دوباره شاهد افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها باشیم بعد از عمری خوشحال شدیم که بالاخره صاحب خودرو خواهیم شد، ما چه گناهی کرده ایم که باید زیان خودروسازان را بدهیم، بهتر نیست زیان خود را از طریق صادرات، تعدیل نیروی مازاد، حذف شرکت‌های زیان‌ده انجام دهید! از همه مردم می‌خواهم از این پویش حمایت کنند تا صدای ما به مسئولین برسد و جلوی خودسری این مافیای داخلی را بگیریم. از شورای رقابت و از دولت خواستاریم که از ما قشر ضعیف حمایت کند».

کاربران در پیامی دیگر نوشته‌اند: «شرکت سایپا خودرویی را به نام کوئیک آر تیپ اس در سامانه یکپارچه خودرو معرفی کرد و بعد از گذشت چند ماه بلاتکلیفی در قیمت حال قیمت ۲۸۶ میلیون تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است یعنی ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از کوئیک آر معمولی! به بهانه اضافه شدن آپشن‌هایی از قبیل مانیتور و ... ولی خودروهای تحویلی هیچکدام از این آپشن‌ها را ندارند. در واقع یک افزایش قیمت بی دلیل اتفاق افتاده است. خواستار پیگیری هستیم».

کاربران دیگری نوشته اند: «طی تماس‌هایی که با شرکت سایپا و نمایندگی های سایپا جهت استعلام قیمت کوییک آر تیپ اس در طول مدت شروع طرح یکپارچه دوم تا امروز داشتیم، قیمتی که اعلام می‌کردند ( نهایتا ۲۶۱ میلیون تومان = دو برابر مبلغ واریزی در پیش پرداخت) ولی قیمت آن امروز ۲۸۶ میلیون تومان اعلام شده است، این قیمت به شدت غیرمنطقی و بیش از تمام مدل های کوییک دنده‌ای است، این در حالی است که تمام آپشن‌های کوییک هم حذف شده و صرفا بخاطر رینگ فولادی و رنگ دوم چنین مبلغ زیادی از مشتری اخذ می‌شود، در پویش فعلی استدعا داریم با پیگیری از شرکت سایپا و وزارت صمت و شورای رقابت در جهت تعدیل این قیمت و رسیدن به نرخ منطقی اقدام فرمایید».

سایپا خودروهای خود را با چه ترفندی گران می‌کند

‌بنابراین گزارش اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌گذاری‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد، این خودروها همان خودروهایی است که شورای رقابت در نرخ‌گذاری قبلی قیمت مشخص برای آنها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف و یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این «نوع خودرو» از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودرو قبلی اضافه می‌کند.

شورای رقابت در جلسه روز ۲۱ شهریور امسال‌ و پس از چند ماه تعلل،‌ قیمت ۵ محصول شرکت سایپا که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رفته بود، را اعلام کرد.

متقاضیان خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و سردرگمی، ‌با قیمت‌هایی جدیدی‌ مواجه شدند که بدون ملاحظه حقوق مصرف‌کننده، یک‌جانبه به سود خودروساز تعیین شده است.

طبق جدول اهلام شده، قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات بیش از ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان، ساینا DA-S بیش از ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX‌ بیش از ۲۸۳ میلیون میلیون تومان، اطلس G‌ بیش از ۳۴۴ میلیون تومان و ‌کوییک GXR‌ بیش از ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان ‌اعلام شد.

‌قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در بهار امسال در ‌خودروهایی مانند ساینا S، ساینا S دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بود، در خودروهایی مانند کوییک گیربکس معمولی، کوییک S، کوییک R‌، کوییک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

‌قیمت‌های خودروهای سایپا در بهار امسال‌ به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشت.

درواقع شرکت سایپا در خودروهایی نظیر ساینا و کوییک، ‌بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌های این دو خودروی پرفروش‌، صرفا به بهانه اضافه کردن یکی دو آپشن محدود،‌ اقدام به تغییر نام این محصولات کرده و سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آنها را گرفته است، در حالی که همان‌طور که گفته شد آپش‌نهای نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودروها را دارد.

در واقع سایپا با این ترفند، نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال مجوز گرانی چند ده میلیون تومانی را از شورای رقابت گرفته است در حالی که شورای رقابت باید حتما به موضوع قدرت خرید مردم و میزان هزینه تولیدکننده توجه کند.

 

منبع: فارس
دیدگاه