نسبت به ازدواج با این آدم‌ها هشیار باشید

یک روانشناس اجتماعی گفت: جوانان باید در دوران اولیه آشنایی برای ازدواج به یک مشاور خانواده مراجعه کنند.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی  درباره اختلالات روانی که در ازدواج مشکل آفرین می‌شوند، توضیح داد: اختلالات به چند دسته تقسیم شده و شامل اختلالات شخصیت، خلق و رفتار می‌شوند. از بین این سه دسته اختلال شخصیت مهم‌تر است، زیرا ویژگی‌های پایدارتری دارند، اما اختلال خلق و رفتار را راحت‌تر می‌توان حل کرد.

چرا مردم کمتر به روانشناس مراجعه می‌کنند؟ / بی‌توجهی به سلامت روان جامعه را ناامن می‌کند

وی افزود: در بین اختلالات شخصیت چند زیرمجموعه وجود دارد که دسته اول شامل اختلالات شخصیت پارانوئید، اسکیزوفرن و اسکیزوئید می‌شوند که اهمیت بالایی در ازدواج دارند. دسته دوم اختلالاتی مانند اختلال ضداجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت نمایشی و خودشیفته هستند. افراد دوری‌گزین، مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته و اختلال شخصیت وسواسی هم در دسته سوم می‌گنجند. توصیه ما این است که با افراد مبتلا به این اختلالات تا زمانی که درمان انجام نشود، ازدواجی صورت نگیرد.

شریفی‌یزدی در پاسخ به این سوال که افراد در مرحله آشنایی چطور می‌توانند به وجود اختلال در فرد مقابل خود پی‌ببرند، گفت: حتما افراد باید در دوران اولیه به یک مشاور خانواده مراجعه کنند. مشاوران با انجام آزمون‌های متعدد تشخیص می‌دهند که آیا فرد دچار اختلالی شده یا خیر. مشاوره از این جهت اهمیت دارد که می‌توان شدت اختلال را در فرد تشخیص داد و مشخص کرد که باید مانع ازدواج شد یا با روش‌هایی فرد را درمان کرد.

وی ادامه داد: برخی اختلالات خلق مانند خشم، هیجانات منفی و عصبانیت هم می‌توانند در ازدواج موثر باشند. علاوه بر این برخی افراد دچار اختلالات رفتاری هستند که شامل بددهنی و داشتن دست بزن است. میزان، نوع و قابلیت درمان داشتن و نداشتن این اختلالات بسیار در آشنایی پیش از ازدواج اهمیت دارد.

روانشناس اجتماعی درباره میزان آشنایی لازم برای داشتن ازدواجی موفق عنوان کرد: هیچ آشنایی زیر ۶ ماه حاصل نمی‌شود و حتما باید حداقل ۶ ماه و حداکثر یک سال با فرد رفت‌وآمد کنیم. شاید افراد نتوانند تشخیص دهند که فرد مقابلشان دچار چه اختلالی است، اما در این مدت آشنایی متوجه می‌شوند که فرد برخورد‌ها و رفتار‌هایی غیرطبیعی دارد. با این حال مشاوره پیش از ازدواج ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: وقتی در مرحله آشنایی می‎‌بینید که فرد مقابل شکاک است، مدام زنگ می‌زند و می‌خواهد ببیند که کجا هستید، به هر حرف شما با دیده شک نگاه می‌کند و کنترل‌گر و دروغگو است، آگاه باشید که این‌ها نشانه‌های اولیه است که باید با یک مشاور دربار‌ه آن گفت‌وگو کرد.

 

 

 

دیدگاه