مشاهده یک قلاده پلنگ در یکی از باغات چای چابکسر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ چای یکی از روستاهای بخش چابکسر خبر داد.

 

حمزه عشوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تصاویر یک قلاده  پلنگ در باغ چای یکی از روستاهای بخش چابکسر در شهرستان رودسر به تازگی توسط موبایل یکی از کشاورزان منطقه که مشغول چیدن چای بودند مشاهده و ثبت شده است.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی بسیار مناسب گیلان اضافه کرد: تنوع گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد، اکوسیستم مطلوب و وجود امنیت در این منطقه، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، شوکا، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، گراز و سایر جانداران فراهم کرده که به جرات می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: زیستگاه پلنگ با زیستگاه طعمه های اصلی نظیر بز کوهی همپوشانی دارد، اما امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی، کشاورزی و دامداری و توسعه سکونت گاههای انسانی در این عرصه ها، زیستگاه های پلنگ مورد تهدید واقع شده است و این نمونه ناگزیر در مناطق نزدیک روستاها مشاهده می شود.  

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان از تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی در حفظ گونه‌های ارزشمند تشکر کرد و ازهمه دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد ضمن حفاظت از این گونه های کمیاب، درصورت مشاهده حیات وحش از نزدیک شدن به آن خودداری کرده و چنین مشاهداتی را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی و یا اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا مراتب سریعا و با حساسیت مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه