این نوشیدنی محبوب، درمان تمام دردهاست!

دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا چای سیاه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و بعد از آب در رتبه دوم قرار دارد. نوشیدن یک فنجان چای سیاه صرف نظر از اینکه آرامش‌بخش است، فواید بسیاری هم برای سلامتی دارد. فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سکته مغزی و ناراحتی‌های قلبی کمک می‌کنند.

چای سیاه، سبز، اولانگ (چای سنتی چینی) و سفید همگی از گیاه Camellia sinensis به بار می‌آیند. چای با دمنوش‌های گیاهی که از گیاهان خشک، ادویه‌جات، ترشی‌جات یا برگ گیاهان دیگر تهیه می‌شوند، متفاوت است؛ چرا که مزایای خارق‌العاده‌ای دارد که هرگز در دیگر نوشیدنی‌های گیاهی یافت نخواهد شد.

 چای

۱. با التهاب و بیماری مبارزه می‌کند

چای سیاه مملو از فلاونوئیدها و پلی فنول‌هاست. این مواد شیمیایی گیاهی به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند تا آسیب رادیکال‌های آزاد را به حداقل برسانند. رادیکال های آزاد می‌توانند با تجمع در سلول‌ها، به آنها آسیب برسانند. آسیب سلولی می‌تواند باعث التهاب مزمن شود که به بیماری قلبی، سرطان و دیگر مشکلات می‌انجامد. آنتی‌اکسیدان‌ها هم‌چنین برای تقویت سیستم ایمنی مهم هستند.

۲. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

تیافلاوین‌ها (نوعی فلاونوئید) دلیل رنگ سیاه و تیره چای هستند. یک مطالعه نشان داد که تافلاوین‌ها می‌توانند با کاهش میزان کلسترول جذب‌شده توسط دستگاه گوارش، به کاهش سطح کلسترول کمک کنند.

چای سیاه هم‌چنین دارای فلاوانول (نوعی فلاونوئید) به نام کورستین است. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که در رژیم غذایی خود، کورستین و سایر فلاوانول‌ها را دریافت می‌کنند، کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

فلاوانول‌ها با منبسط کردن و انعطاف‌پذیر نگه‌داشتن رگ‌های خونی، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشند. بر اساس تحقیقات، نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز به مدت شش ماه به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

چای رایج‌ترین منبع فلاوانول است و در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته نقش چشمگیری دارد.

 قلب + این نوشیدنی محبوب، درمان تمام دردهاست

۳. انرژی‌بخش است

کافئین یک محرک است و اگر برای گذراندن یک روز به انرژی بیشتری نیاز دارید، مصرف کافئین برای شما مفید است. یک فنجان چای سیاه ۴۷ میلی‌گرم کافئین دارد. از آنجایی که این مقدار تقریباً نیمی از کافئین قهوه است، گزینه خوبی برای کسانی است که نمی‌خواهند کافئین بالایی دریافت کنند.

نکته: به دلیل اثرات محرک کافئین، زنان باردار و شیرده باید مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند. هم‌چنین به گفته کارشناسان، کودکان زیر ۱۲ سال، نیازی به دریافت کافئین ندارند.

۴. اثرات ضد پیری دارد

پلی‌فنول‌های موجود در چای باعث افزایش گردش سلولی می‌شوند و علائم پیری پوست مانند چین و چروک، خشکی و کم‌آبی را کاهش می‌دهند. چای همچنین می‌تواند با جلوگیری از کاهش قدرت بینایی، شل شدن عضلات و سایر شرایط، روند کلی پیری را به تعویق بیندازد.

 سالمندان

۵. ضد سرطان است

چای سبز، چای سیاه و حتی چای سفید هرکدام به نحوی دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند. بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۵، چای سیاه توانایی القای آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول‌های سرطانی در روده بزرگ انسان را دارد.

مطالعات دانشگاهی در ژاپن نیز نشان داده‌اند که ECGC موجود در چای سبز، به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

هم‌چنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ بر روی خواص پیشگیری از سرطان چای سفید متمرکز شد و نشان داد که این نوشیدنی قابلیت فرموله‌شدن در داروهای جدید ضد سرطان را دارد.

 سرطان

۶. افسردگی را رفع می‌کند

تحقیقات اخیر ارتباطی را میان مصرف چای و خطر ابتلا به افسردگی نشان می‌دهند. گفته می‌شود کسانی که روزانه سه فنجان فنجان می‌نوشند به مراتب کمتر از اختلال افسردگی رنج می‌برند.

۷. سلامت روان را ارتقا می‌دهد

چای دارای پلی فنول و کافئین است که به تحریک مغز و بهبود تمرکز کمک می‌کنند. اسید آمینه‌ای به نام L-theanine در چای وجود دارد که هوشیاری مغز را افزایش می‌دهد و هم‌چنین به تسکین علائم اختلالات عصبی مختلف مانند بیماری پارکینسون کمک می‌کند.

 این نوشیدنی محبوب، درمان تمام دردهاست

۸. از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند

نوشیدن چای در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که فنل موجود در چای به اگزالات کلسیم موجود در سنگ‌های کلیه متصل می‌شود و جلوی تجمع آنها و تبدیل شدن به سنگ‌های بزرگ و دردناک را می‌گیرد.

 کلیه

۹. دیابت را مدیریت می‌کند

چندین مطالعه نشان می‌دهد که این نوشیدنی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. چای، متابولیسم را تحریک می‌کند که منجر به تجزیه سریع‌تر قند و کاهش سطح آن در خون می‌شود و به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

 دیابت

۱۰. کلسترول را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای همراه با رعایت یک رژیم غذایی کم‌چرب، به طور مؤثری می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

 

دیدگاه