فیاض: نظریه «مردم-دولت» جایگزین « دولت-مردم» شده است

ابراهیم فیاض گفت: امروز جامعه بشری به یک اندیشه صلح نیاز دارد که از جنگ‌های داخلی و خارجی جلوگیری کند.

به گزارش جهان مانا ، این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه «غرب امروز مبتنی بر اندیشه «دولت- ملت» است؛ افزود: «دولت- ملت» نیز در مقابل کلیسایی شکل گرفت که بدون ملت بود. کلیسایی که در قرون وسطی وجود داشت مبتنی بر ملت‌ها نبود و منبع اقتصادی آن نیز فئودالیته بود. با این وجود در دوران قرون وسطی صلح در بین کشورهای اروپایی وجود داشت و مردم این کشورها در حدود هزار سال در صلح کامل به سر می‌بردند. این صلح در نهایت با جنگ‌های صلیبی به پایان رسید.

اهم اظهارات وی را در گفتگو با آرمان ملی میخوانید:

  • در فرانسه برخی از متفکران مانند ژان پل سارتر و سیمون دوبوار متوجه شده بودند بسیاری از جنگ‌ها براساس فلسفه شکل گرفته و به همین دلیل تلاش کردند ادبیات را به عنوان نماد صلح جایگزین فلسفه کنند. به همین دلیل نیز به دنبال اصلاحات جهانی با توجه به نقد سرمایه‌داری بودند. امروز بسیاری از اندیشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ریشه بسیاری از جنگ‌های معاصر در نظریه «دولت- ملت» بوده است.
  • جهان در حال حرکت به سمت بینا ذهنیتی و بینا فرهنگی است و شبکه‌های اجتماعی این روند را تسریع کرده‌اند. مردم در کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه کشورها کوچک‌تر باشند احتمال وقوع جنگ بین آنها کمتر خواهد شد.
  • تجربه تاریخی نشان داده که هرچه کشوری بزرگ‌تر و قدرتمندتر باشد احتمال وقوع جنگ نیز بیشتر خواهد شد. این تغییرات در راستای دیدگاه اندیشمندانی است که معتقد بودند جنگ‌ها نظریه‌ها و فلسفه‌های جدید را پدید می‌آورند. به همین دلیل نیز گمان می‌کنند اگر به جای کشورهای بزرگ کشورهای کوچک شکل بگیرد صلح پایدار به وجود می‌آید و این صلح می‌تواند منشأ نظریات و فلسفه‌های جدیدی باشد که مبتنی بر زندگی امروز بشر باشد.
  • در نظریه «دولت- ملت» و «دولت- مردم» مرزهای جغرافیایی دارای اهمیت است. از سوی دیگر ملیت نیز دارای اهمیت است. با این وجود در نظریه «دولت- مردم» توجه به مرزهای جغرافیایی نسبت به نظریه «دولت- ملت» کاهش پیدا کرد. این در حالی است که در نظریه «مردم- دولت» توجه به مرزهای جغرافیای از بین می‌رود و مرزها به صورت جهانی در نظر گرفته می‌شود.
دیدگاه