خروج ۳۰درصد راهنمایان گردشگری از صنعت و از کشور

رئیس هیات مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران از خروج حداقل ۳۰ درصد از راهنمایان گردشگری از این صنف و یا از کشور خبر داد.

به گزارش جهان مانا، پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در حالی بعد از وقفه‌ای چهارساله قرار است ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شود که طی سال‌های گذشته و با شیوع کرونا از یک سو و کاهش تور‌های ورودی از دیگر سو، شاهد تغییر شغل و خروج بسیاری از راهنمایان حرفه‌ای حوزه گردشگری از این صنعت بودیم.

محسن حاجی‌سعید رئیس هیات مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران درخصوص چرایی وقفه ۴ساله در برگزاری گردهمایی که چهارده دوره را پشت سر گذاشته بود و در اوج شکوفایی خود بود گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۷ در روز جهانی راهنمایان گردشگری که در اسفند ماه است راهنمایان گردشگری ایران نیز گردهم می‌آمدند و این روند طی سال‌ها بی‌وقفه به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار شد. اما در سال ۱۳۹۸ با وجود تدارکی که برای برگزاری گردهمایی دیده بودیم، تنها چند روز مانده به برگزاری به‌واسطه شیوع ویروس کرونا این مراسم لغو شد. در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز برای حفظ سلامتی و شیوع سویه‌های جدید کرونا به صورت مجازی برگزار شد و در سال ۱۴۰۱ نیز بواسطه تحمل بحران طولانی بیکاری و دیگر بحران‌های اجتماعی و سیاسی برگزار نشد.

او درخصوص چرایی برگزاری این گردهمایی در تهران گفت: با وجود آنکه چند استان از جمله خراسان شمالی، قم، البرز و… برای میزبانی از پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران اعلام آمادگی کرده بودند، اما به دلیل نامناسب بودن شرایط استان و همچنین نبود حمایت‌های جدی از سوی مسئولان استانی و مشکلاتی که در ساختار درونی انجمن‌های استانی وجود داشت برگزاری در استان‌ها را به سال‌های آینده موکول کردیم و امسال تهران میزبان گردهمایی خواهد بود که آنهم در قالب یک همایش یک روزه است. در حالی که سال‌های گذشته گردهمایی طی چند روز برگزار می‌شود و در نهایت مراسم اختتامیه برگزار می‌کردیم، امسال فقط یک مراسم خواهیم داشت. کلاس‌های آموزشی نیز مجزا به صورت آنلاین برای افرادی که در گردهمایی شرکت می‌کنند در تاریخ ۱ و ۲ اسفند خواهد بود. لینک برگزاری این کلاس‌ها برای تمام افرادی که در گردهمایی شرکت کردند ارسال خواهد شد. مباحث روز دنیا از متاورس و هوش مصنوعی گرفته تا اطلاعات مورد نیاز راهنمایانی که تازه وارد این عرصه شدند، از مباحث این کلاس‌های آموزشی خواهد بود.

حدود ۳۰ درصد از راهنمایان حرفه‌ای در حوزه گردشگری به واسطه بحران‌هایی که طی چند سال گذشته با آن روبه رو شدیم؛ تغییر شغل داده و از این حرفه کناره‌گیری کرده یا مهاجرت کرده‌اند.

نمایش انسجام صنفی، شناخت اعضای تشکل‌ها و ارتباط گیری با یکدیگر، آشنا شدن با جاذبه‌های سایر شهر‌ها و استان‌ها، ایجاد شبکه بین راهنمایان گردشگری جهت تبادل اطلاعاتی از قبیل رستوران‌ها، خدمات، تاسیسات گردشگری که فعالیت خود را شروع می‌کنند و همچنین به اشتراک گذاشتن ومعرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده و… تاکید بر مسائل مختلف که در حوزه گردشگری و مسائل صنفی وجود دارد، حفظ محیط زیست و ثبت آثار میراث جهانی و… از جمله اهداف برگزاری گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران است که حاجی سعید به آن اشاره کرد.

او در پاسخ به این سئوال که طی چند سال گذشته و به واسطه اتفاقاتی که چه در عرصه جهانی و چه در عرصه داخلی کشور رخ داد شاهد کاهش تعداد تور‌های گردشگری و به تبع آن کاهش فعالیت فعالان این صنعت بودیم و راهنمایان گردشگری نیز از این مهم استثنا نبودند و شاهد بیکاری و حتا تغییر شغل و مهاجرت بسیاری از راهنمایان تخصصی حوزه گردشگری بودیم، درخصوص درصد بیکاری و تغییر شغل راهنمایان گردشگری طی چند سال گذشته گفت: وقتی بحران پیوسه و طولانی مدت شود نمی‌توان انتظار داشت فعالان یک صنف بتوانند به هر طریق در آن صنف باقی بمانند. گردشگری تقریبا ۴ سال است که با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند و شاید حدود ۴ ماه است که تقریبا فعال شده.

او ادامه داد: برخی از راهنمایان در حوزه گردشگران ورودی از چین و روسیه و البته کشور‌های عربی با چالش زیادی روبه رو نیستند، اما بیشتر راهنمایان حرفه‌ای که در انواع گردشگری در بخش فرهنگی فعال بودند و انگلیسی زبان و سایر زبان‌های کشور‌های اروپایی از جمله آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و… بودند عمدتا با چالش‌های بسیار جدی روبه رو هستند. مشخصا بیشتر این افراد مهاجرت کردند و بسیاری از این افراد بیکار شده و ناچار به تغییر شغل شده‌اند. به نوعی می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد از راهنمایان حرفه‌ای در حوزه گردشگری به واسطه بحران‌هایی که طی چند سال گذشته با آن روبه رو شدیم و البته اقدامات حمایتی دیرهنگام و قهر سازمان برنامه و بودجه با دولت و خواسته‌های مردم، تغییر شغل داده و از این حرفه کناره‌گیری کرده یا مهاجرت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران با اشاره به وضعیت بیمه این صنف گفت: با وجود آنکه بیمه راهنمایان تنها حمایت ملموس دولت از این صنف بود، با وجود تاکیدات موجود، از اوایل سال قطع شده و تاکنون حل نشده چراکه به نظر می‌رسد در اتاق‌های فکر سازمان برنامه و بودجه و تامین اجتماعی خبر از تصمیمی درست دراین خصوص وجود ندارد و به نامه نگاری اکتفا کرده‌اند. نامه نگاری‌هایی که حلال مشکلات موجود نیست.

او گفت: مسئله بیمه شدن راهنمایان گردشگری تقریبا موضوعی حل شده است، اما بین سازمان برنامه و بودجه و تامین اجتماعی اختلافاتی وجود دارد که هنوز نتوانسته‌اند حلش کنند. ادبیات موجود بین این دو سازمان سبب بروز خسارت برای ما راهنمایان گردشگری شده است. حدود ۲ هزار راهنمای گردشگری نیازمند به بیمه داریم که در این میان حدود ۱۵۰۰ نفر بیمه شده‌اند، اما بخشی از آن‌ها در سال جاری به واسطه آنکه توان پرداخت حق بیمه را نداشتند از بیمه خارج شده‌اند. پرداخت ۲۷ درصد برایشان امکان ندارد و شاید تنها ۱۰ درصد این قشر بتواند این مبلغ را پرداخت کند. نیازمند حمایت در این حوزه هستیم.

 

منبع: ایلنا
دیدگاه