بررسی نقش یک باکتری آبزی در بروز بیماری پارکینسون

تحقیقات جدید حاکی است که نوعی میکروب یافت شده در محیط‌های مرطوب و باتلاقی ممکن است نقشی کلیدی در بروز بیماری پارکینسون در افراد داشته باشد.

 

به گزارش «ساینس الرت»، بررسی‌های گروهی از محققان دانشگاه «هلسینکی» و دانشگاه شرق فنلاند نشان داده است که شدت اختلال عصبی پارکینسون در بیماران با افزایش تراکم باکتری «دسال فوویبریو» (Desulfovibrio) در مدفوع آنها تشدید شده است.

محققان با شناخت این باکتری و ارتباط آن با بیماری پارکینسون امیدوارند روزی بتوانند تشخیص زودهنگام این بیماری در انسان‌ها را بهبود بخشند یا حتی پیشرفت بیماری را کُند کنند.

«پِر ساریس» از مولفان اصلی این گزارش تحقیقی و میکروبیولوژیست در دانشگاه هلسینکی فنلاند می گوید: یافته‌های ما کار نظارت برای ناقلان این باکتری زیان‌بار را ممکن می‌سازد. در نتیجه، می‌توان با اقداماتی برای از میان برداشتن این گونه‌ از باکتری‌ها از شکم و روده افراد، علائم بیماری را در مبتلایان به پارکینسون کاهش داد.

از زمانی که «جیمز پارکینسون» پزشک انگلیسی حدود دو قرن پیش برای اولین بار این بیماری را به عنوان یک اختلال عصبی (نورولوژیک) توصیف کرد، محققان به دنبال توضیح این مساله بوده‌اند که چرا برخی افراد با بالا رفتن سن دچار مشکلات حرکتی می‌شوند.

از لحاظ فیزیولوژیک، در مغز افراد مبتلا به پارکینسون بخش‌های کوچکی موسوم به «لوی» (Lewy) در سلول های مناطق خاصی از مغز شکل می‌گیرد. به تازگی تحقیقات درباره این توده‌ها یا خوشه‌های میکروسکوپی مشخص کرده که آنها تا حد زیادی از نوعی پروتئین موسوم به α-synuclein تشکیل یافته اند که در رهاسازی پیام‌رسان‌های عصبی دخیل هستند.

علت اولیه تجمع این پروتئین مشخص نیست و به این علت شرایط محیطی به عنوان یک عامل مظنون مطرح شده و برخی مطالعات نشان داده است که انواعی از باکتری که در شکم و روده‌ها موجود است، می‌تواند پارکینسون را پیش بینی کند.

در این تحقیق جدید، «ساریس» و همکارانش با نمونه‌برداری از مدفوع ۱۰ بیمار مبتلا به پارکینسون وجود باکتری «دسال فوویبریو» را بررسی کردند. تحلیل آماری این بیماران بر اساس مشاهدات میکروسکوپی نشان داد که افرادی با باکتری یادشده به احتمال بیشتری ممکن است توده‌های «لوی» را در مغز خود تشکیل دهند. البته تفاوت های زیادی بین کرم ها و انسان ها وجود دارد و این آزمایش در انسان‌های سالم غیر مبتلا به پارکینسون قابل تکرار نیست.

مطالعات درباره چگونگی تاثیر باکتری یادشده بر مغز همچنان ادامه خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه