عادت های مهمی که باید از ۴۰ سالگی شروع کنیم

محققان طی مطالعات خود هشت عادت سالم را شناسایی کرده‌اند که افراد باید از ۴۰ سالگی آن ‌ها را شروع کنند تا طول عمر خود را برای چند دهه افزایش دهند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: مردانی که هشت عادت خاص را پیش از ۴۰ سالگی خود آغاز کردند، تقریباً ۲۴ سال بیشتر از افرادی که این روش های سبک زندگی را اتخاذ نکردند، عمر کردند. به طور مشابه، زنانی که از این عادات پیروی کردند، ۲۱ سال بیشتر از سایرین عمر کردند.

این یافته ها بر اساس مطالعه روی سبک زندگی ۷۰۰ هزار فرد آمریکایی است. این هشت عادت عبارتند از:

حفظ فعالیت بدنی

پرهیز از اعتیاد به مواد افیونی

پرهیز از سیگار

مدیریت استرس

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم

خودداری از نوشیدن الکل

اطمینان از بهداشت خواب خوب

تقویت روابط اجتماعی مثبت

دکتر ژوان مای تی نگوین (Xuan-Mai T. Nguyen)، متخصص علوم بهداشتی در وزارت امور کهنه‌ سربازان و پژوهشگر کالج پزشکی کارل ایلینویز در این رابطه می ‌گوید: ما واقعاً از این که چقدر می ‌توان با اتخاذ این عوامل سبک زندگی، تغییرات مثبت به دست آورد، شگفت ‌زده شدیم.

یافته های تحقیق ما نشان می دهد: اتخاذ یک سبک زندگی سالم هم برای سلامت عمومی و هم برای سلامت شخصی مهم است. در این میان حتی اگر فقط یک تغییر کوچک در ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی خود ایجاد کنید، باز هم سودمند است.

این تیم تحقیقاتی داده‌ های سوابق پزشکی و پرسشنامه‌ ها را که از ۷۱۹ هزار و ۱۴۷ شرکت ‌کننده در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ جمع ‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کرد. این تجزیه و تحلیل شامل داده‌ های بزرگسالان بین ۴۰ تا ۹۹ سال بود و ۳۳ هزار و ۳۷۵ مورد مرگ را در طول دوره پیگیری ثبت کرد.

در میان عوامل مورد مطالعه، فعالیت بدنی کم، مصرف مواد افیونی و سیگار کشیدن بیشترین تأثیر را بر طول عمر افراد داشتند که هر کدام با ۳۰ تا ۴۵ درصد خطر مرگ بیشتر مرتبط بودند. از سوی دیگر استرس، نوشیدن الکل، رژیم غذایی نامناسب و بهداشت ناکافی خواب، هر کدام با افزایش تقریباً ۲۰ درصدی خطر مرگ مرتبط بودند و در نهایت فقدان روابط اجتماعی مثبت با افزایش نسبتاً متوسط پنج درصدی در خطر مرگ همراه بود.

یافته ‌های این مطالعه که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا ارائه شد، بر نقش عوامل سبک زندگی در کمک به پیشگیری از بیماری‌ های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی تأکید می ‌کند.

دکتر نگوین در ادامه توضیحات خود می‌ افزاید: مدیریت سبک زندگی به جای بررسی و کنترل علائم بیماری ‌های مزمن، با هدف درمان علل زمینه ‌ای بیماری ‌های مزمن دارای اهمیت زیادی است. این یک راه بالقوه برای تغییر مسیر هزینه های مراقبت های بهداشتی رو به افزایش ناشی از داروهای تجویزی و روش های جراحی فراهم می کند. من باید به همه مردم یادآوری کنم که برای اتخاذ یک سبک زندگی سالم هیچ وقت دیر نیست.

 

دیدگاه