برای درمان گل مژه چه کنیم؟

لغت شالازیون از یک واژه یونانی به معنی برآمدگی کوچک گرفته شده است شالازیون بزرگ شدگی غدد تولید کننده چربی پلک است و وقتی تشکیل می شود که مجرای این غدد توسط ترشحات چربی بسته شده باشند.

دکتر لیلا رضایی فوق تخصص شبکیه با بیان اینکه ظاهر شالازیون و گل مژه به صورت برآمدگی در لبه پلک است بنابراین خیلی اوقات با گل مژه اشتباه می شود گفت: گل مژه ظاهر قرمز دارد و یک برآمدگی دردناک در نزدیکی لبه پلک است که به علت عفونی شدن ریشه مژه است و معمولا به صورت حاد بروز می کند در حالیکه شالازیون یک ضایعه مزمن است که چند هفته تا چند ماه از زمان تشکیل آن گذشته و معمولا بدون درد است.

وی با بیان اینکه حدود 25% از شالازیون ها بدون هیچگونه درمانی خود به خود بهبود می یابند و تمامی علائم برطرف می شود گفت: گاهی اوقات ممکن است شالازیون قرمز و دردناک شود حتی گاهی که شدت شالازیون خیلی بزرگ می باشد ممکن است منجر به برآمدگی و تورم ناگهانی و نامنظمی پلک و تاری دید شود.

به گفته این پزشک متخصص با توصیه و مراجعه به پزشک علائم شالازیون با کمپرس گرم ،  پمادهای آنتی بیوتیک، تزریق استروئید (کورتون) درمان می شود و چنانچه یک شالازیون بزرگ باشد که به درمان های قبلی جواب نمی دهد و حتی میزان بینایی و دید مریض را تحت تاثیر قرار دهد چشم پزشکان آن را با روش های جراحی خارج می کنند این کار تحت جراحی موضعی و اغلب اوقات در مطب چشم پزشکی صورت می گیرد.

دکتر رضایی با بیان اینکه شالازیون اغلب به درمان خوب جواب می دهد ولی بعضی از افراد تمایل زیادی به تکرار و عود دارند گفت: اگر شالازیون در همان مکان قبلی عود کرد چشم پزشک باید جهت رد کردن ضایعات بدخیم از ضایعه نمونه برداری انجام دهد.

 

دیدگاه