این کشف جالب، چاقی و پوکی استخوان را معکوس می‌کند

انشمندان مولکولی را کشف کرده‌ اند که نقش مهمی در انتقال اطلاعات در مورد چگونگی هل دادن یا کشش سلول‌ها به مغز ما ایفا می‌ کند و تغییر این رفتار سیگنال ‌دهی می ‌تواند درمان‌های سلولی موثری را برای پیشگیری یا معکوس کردن پوکی استخوان و چاقی فراهم کند.

دکتر چارلز کاکس (Charles Cox) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: اینها مولکول‌های واقعاً کلیدی هستند که دائماً اطلاعاتی مانند مکان بدن ما در فضا، حس لامسه و حتی درد را در اختیار مغز قرار می ‌دهند. این مولکول متقابلی که ما شناسایی کرده ‌ایم نشان ‌دهنده کلیدی است که ما را قادر می ‌سازد این کانال‌ها را که به طور گسترده در بدن بیان می‌شوند، تنظیم کنیم، به همین دلیل است که این کشف می ‌تواند برای طیف وسیعی از بیماری‌ها در آینده مفید باشد.

کاکس می افزاید: این مولکول، پروتئینی که به کانال های PIEZO به نام MDFIC متصل می شود، به طور کامل شناخته نشده است اما مسئول ناهنجاری های شدید لنفاوی در انسان است.

دکتر کاکس در ادامه گفت: کانال های PIEZO حسگرهای سلولی نیروهای مکانیکی هستند چراکه آنها نیروهای مکانیکی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند و نقش های زیادی در سلامت و بیماری دارند. به عنوان مثال، PIEZO2 در اعصاب پوست وجود دارد که به ما اجازه می دهد لمس سبک را حس کنیم.

این تیم تحقیقاتی بر این باور است که درمان هایی که می توانند فعالیت حسگرهای انتقال دهنده در امتداد کانال های یونی PIEZO را کاهش یا کاهش دهند، می توانند حوزه جدیدی از سلول درمانی را برای مبارزه با بیماری های جدی باز کنند.

برای چاقی، مکانیسم‌های بالقوه متعددی وجود دارد. دکتر کاکس توضیح می دهد: یکی از طریق افزایش فعالیت PIEZO2 در معده است که می تواند مغز را فریب دهد تا فکر کند معده پر است. زمانی که ما غذا می خوریم، معده ما کشیده می شود و مولکول ها تحریک می شوند و به مغز می گویند که معده پر است. با تقویت فعالیت این مولکول‌ها، ممکن است بتوانیم مغز را تحریک کنیم که فکر کند خیلی زودتر پر شده است و سیری را تقلید کند.

او همچنین گفت: با پوکی استخوان می توان با دستکاری MDFIC در کانال PIEZO1 که بر تراکم استخوان تأثیر می گذارد، مقابله کرد. دکتر کاکس توضیح داد: ما بر این باوریم که می ‌توانیم فعالیت کانال‌هایی را که در استحکام استخوان‌های ما نقش دارند، تقویت کنیم که نه تنها می ‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند، بلکه می ‌تواند به کسانی که از قبل از این عارضه رنج می ‌برند نیز کمک کند.

به گفته محققان اما این کشف به همین جا ختم نمی شود: این مولکول ممکن است برای مبارزه با بیماری های التهابی و قلبی عروقی نیز سازگار باشد. با این حال، این تیم تحقیقاتی اذعان می ‌کند که استفاده درمانی در انسان در آینده نزدیک اتفاق می افتد.

دکتر کاکس در خاتمه گفت: ما در حال بهینه سازی بخشی از پروتئینی هستیم که با کانال های PIEZO تعامل دارد و امیدواریم بتوانیم از آنها برای درمان استفاده کنیم. هنگامی که یک پپتید قوی کوچک داشته باشیم، می‌ توانیم آزمایش‌های بیشتری را در سلول‌ها آغاز کنیم.

شرح کامل این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

 

دیدگاه