متفورمین؛ کاربرد، عوارض و تداخلات

متفورمین به کنترل میزان گلوکز یا همان قند خون کمک می‌کند. همچنین گلوکزی را که بدن از غذا جذب می‌کند و میزان گلوکز ساخته‌شده توسط کبد را کاهش می‌دهد.

به گزارش جهان مانا ، این دارو به کنترل میزان گلوکز یا همان قند خون کمک می‌کند. همچنین گلوکزی را که بدن از غذا جذب می‌کند و میزان گلوکز ساخته‌شده توسط کبد را کاهش می‌دهد. از طرفی، پاسخ بدن شما به انسولین را افزایش می‌دهد؛ ماده‌ای طبیعی که میزان گلوکز خون را کنترل می‌کند.

کاربردهای قرص متفورمین

مصرف متفورمین هم مانند هر داروی دیگری، برای طیف مختلفی از بیماری‌ها و با توجه به شرایط فرد توصیه می‌شود که دیابت نوع 2 تنها یکی از آن‌هاست. پس از انجام آزمایش دیابت و در صورت تایید وجود آن، این دارو معمولا در خط اول درمان این بیماری قرار می‌گیرد. البته بیشتر نقش مدیریت و کنترل دیابت را بر عهده دارد.

قرص متفورمین برای بارداری

دیابت بارداری یکی از مشکلات رایجی‌ست که برای مادران در دوران حاملگی ممکن است رخ دهد. تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین و سلامت او، گاه غیر قابل‌ جبران است. برای همین در راستای کنترل این بیماری، گاهی مصرف قرص متفورمین 500 برای بارداری بی‌خطر بوده و توسط پزشک برای سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود.

قرص متفورمین برای چاقی

اگر دیابت نوع 2 یا پیش‌دیابت و اضافه وزن و چاقی دارید، پزشک ممکن است متفورمین را برای کمک به مدیریت دیابت یا کاهش خطر ابتلا به آن تجویز کند. در واقع، پزشک ممکن است متفورمین را برای کاهش وزن تجویز کند؛ حتی اگر دیابت یا پیش‌دیابت نداشته باشید. شاید جالب باشد بدانید که برخلاف سایر داروهای دیابت، متفورمین عموما باعث افزایش وزن نمی‌شود.

 

قرص متفورمین برای کیست تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از علل شایع عدم تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان است. زنان مبتلا به این سندرم به‌طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کنند و بنابراین، سیکل‌های قاعدگی نامنظم دارند. بسیاری از زنان مبتلا به PCOS سطوح بالاتری از انسولین را برای کنترل سطح قند خون خود تولید می‌کنند که به آن مقاومت به انسولین می‌گویند. 

متفورمین دارویی‌ست که برای درمان مقاومت به انسولین استفاده می‌شود. هنگامی که در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده شود، حدود 40٪ در 6 ماه اول درمان شروع به تخمک‌گذاری می‌کنند و برای همین، قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان که در واقع همین بیماری‌ست، استفاده می‌شود.

تداخلات دارویی قرص متفورمین

قرص خوراکی متفورمین می‌تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد؛ برای همین، مصرف خودسرانه آن عواقبی به همراه دارد. قبل از مصرف متفورمین، مطمئن شوید که پزشک و داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهای مصرفی مطلع کرده‌اید. همچنین در مورد ویتامین‌ها، گیاهان دارویی و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به‌طور کلی، این قرص ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

داروهای دیابت؛

داروهای فشار خون مانند قرص فوروزماید؛

داروی ضد کلسترول مانند اسید نیکوتینیک؛

داروهای گلوکوم مانند استازولامید؛ 

داروهای ضدتشنج مانند فنی توئین؛

داروهای ناراحتی معده مانند داروی خوراکی فاموتیدین؛

داروهای ضد روان‌پریشی؛

داروهای هورمونی؛

داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین.

عوارض قرص متفورمین 

این دارو هم مانند هر داروی دیگری، با توجه به شرایط و نوع بیماری شما تجویز می‌شود تا کمترین عوارض جانبی را داشته باشد. بااین‌حال، ممکن است با شروع مصرف متفورمین، برخی عوارض رخ دهند که معمولا با گذشت زمان از بین می‌روند. البته مصرف خودسرانه نیز بروز عوارض جانبی رایج متفورمین را تشدید می‌کند که عبارتند از: 

سوزش سردل؛

دل‌درد؛ 

حالت تهوع یا استفراغ؛ 

نفخ؛

اسهال یا یبوست؛ 

سردرد.

 

دیدگاه