بهترین زمان جراحی لوزه سوم در کودکان

به گفته متخصص گوش و حلق و بینی مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین، دو سالگی به بعد، بهترین زمان جراحی لوزه سوم (آدنوئیدکتومی) در کودکان است.

به گزارش جهان مانا ، دکتر آرمین اکبری با بیان اینکه افزایش حجم لوزه سوم، اثر فشاری بر جریان لنفاوی دارد و تخلیه لنفاوی از سینوس‌ها و بینی را دچار مشکل می‌کند و باعث بروز عفونت‌های مکرر سینوس‌ها و التهاب بینی می‌شود؛ افزود: در ناحیه دهان و حلق انسان، غدد لنفاوی زیادی وجود دارد؛ این غدد، در چند نقطه تجمع کرده‌اند که برجسته‌تر از دیگر نواحی به‌نظر می‌رسد؛ یکی از این برجستگی‌ها، لوزه سوم (آدنوئید) نام دارد که در ناحیه حلق - بینی یا پشت بینی قرار دارد و اگر به هر دلیلی، لوزه سوم، افزایش حجم بیش از حد پیدا کند، مشکلاتی برای کودک به‌وجود می‌آید که نیازمند مداخلات پزشکی است.

این پزشک متخصص بیان کرد: در بافت لوزه سوم، سلول‌های سیستم ایمنی وجود دارد که وظیفه‌شان مقاومت در برابر میکروب‌ها و واکنش به التهاب‌هاست و گاهی این واکنش به شکل افزایش حجم لوزه سوم است. معمولا افزایش حجم لوزه سوم شکل آناتومیک حلق را تغییر می‌دهد و در مسیر هوایی تنگی ایجاد می‌کند. همچنین افزایش حجم لوزه سوم، اثر فشاری بر جریان لنفاوی دارد و تخلیه لنفاوی از سینوس‌ها و بینی را دچار مشکل می‌کند و باعث بروز عفونت‌های مکرر سینوس‌ها و التهاب بینی می‌شود.

 

فشار خون اولیه، یکی از مشکلات کودکانی که به موقع درمان نشده‌اند

دکتر اکبری درخصوص عوارض بلندمدت و کوتاه مدت لوزه سوم گفت: کودکانی که درمان به موقع حجیم‌شدگی لوزه سوم را دریافت نکرده‌اند، یکی از مشکلاتی که در آینده برای آنان ایجاد می‌شود، فشار خون اولیه است. وقتی تنفس هنگام خواب، کافی نیست و بافت‌های بدن کمبود اکسیژن دارند، قلب برای جبران، خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. این عمل، در نهایت به افزایش فشارخون منتهی خواهد شد.

بنا به اظهار متخصص گوش و حلق و بینی مرکز آموزشی و درمانی قدس قزوین، شب ‌ادراری در کودکان، واکنشی به این اختلال است که از عوارض بلند مدت است. بعضی از این عوارض، خیلی زود آشکار می‎شوند. اولین تغییر، اختلال در خواب به علت انسداد بینی و کمبود اکسیژن است که باعث می‌شود کودک از راه دهان تنفس کند. زیرچشمان اغلب این کودکان، پف‌آلود است. بی‌خوابی‌ها و تقلای شبانه و خُرخُر، باعث خستگی و چرت زدن در طول روز و بی‌اشتهایی و نداشتن رشد کافی کودک خواهد شد. آبریزش از دهان در برخی از آنان، شب ادراری، التهاب گوش و التهاب سینوس، از دیگر علامت‌های شاخص بزرگی لوزه سوم هستند.

 

الزامی بودن جراحی لوزه سوم، با تشخیص پزشک

وی گفت: برای همه بیماران دچار لوزه سوم بزرگ، الزاما جراحی لازم نیست، مگر اینکه پزشک به این نتیجه برسد که لوزه سوم باید برداشته شود. لوزه سوم را در صورتی که راه بینی به میزان دو سوم بسته باشد و فرد دچار خُرخُر و خوابیدن با دهان باز شود، می‌توان بعد دو سالگی عمل کرد.

دکتر اکبری تصریح کرد: در افرادی که دچار حساسیت‌های طولانی‌مدت یا سینوزیت مزمن هستند، احتمال عود لوزه سوم وجود دارد. البته تعداد این بیماران بسیار کم است و بعد از جراحی هم باید تحت نظر متخصص ایمونولوژی قرار گیرند

 

دیدگاه