ساخت اسکنر جدید مغزی با تصویر ۱۰ برابر واضح‌تر

محققان حوزه علوم عصبی یک اسکنر مغزی جدید ساخته‌اند که تصاویر ام آر آی را با وضوح بسیار بالاتری تولید می کند و می‌تواند به تحقیقات در زمینه علل زیربنایی برخی اختلالات یاری رساند.

 

به گزارش جهان مانا به نقل از «مدیکال پرس»، یک تلاش گسترده بین‌المللی برای ارتقای وضوح تصویربرداری ام آر آی برای مطالعه مغز انسان موجب ساخت یک اسکنر با وضوح بسیار بالای هفت تسلا شده که جزییاتی در حد ۱۰ برابر بیشتر نسبت به اسکنرهای کنونی ۷T و وضوح بیش از ۵۰ برابر اسکنرهای ۳T دارد (از اسکنرهای ۳T‌ در بسیاری از بیمارستان ها استفاده می شود.)

این بهبود وضوح به این معنا است که دانشمندان می توانند خصوصیات ام آر آی کارکردی (fMRI) را با قطر چهار دهم میلی‌متر در مقایسه با معیار ۲ یا ۳ میلی‌متر امروزی را مشاهده کنند.

اسکن مغز

«دیوید فینبرگ» مدیر پروژه ساخت این اسکنر جدید و استاد موسسه علوم عصبی «هلن ویلز» در دانشگاه کالیفرنیا گفت: اسکنر NexGen ۷T یک ابزار جدید است که به ما اجازه می دهد مداربندی مغز مرتبط با بیماری‌های مختلف مغزی را با وضوح فضایی بالاتر در تصاویر fMRI مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: این اسکنر با وضوح بسیار بالا امکان تحقیقات درباره تغییر زیربنایی در مداربندی مغز در مورد بسیاری از اختلالات از جمله شیزوفرنی و اوتیسم را فراهم می‌کند.

ارتقای کیفیت تصاویر به دانشمندان علوم عصبی امکان می‌دهد تا درباره مدارهای عصبی در مناطق مختلف نوپوسته‌مغز (neocortex ) تحقیق کنند و سیگنال های منتشر شده از یک ناحیه این قشر مغز و انتقال آن به ناحیه دیگری از مغز در حین تفکر و استدلال کردن را ردیابی و بررسی کنند و شاید بتوانند به علل زیربنایی اختلالات رشد پی ببرند.

به گفته فینبرگ، بطور طبیعی تصویربرداری ام‌آرآی به اندازه کافی سریع نیست که بتوانیم برای انتقال اطلاعات از یک ناحیه مغز به ناحیه دیگر مشاهده کنیم، اما وضوح فضایی بالاتر این اسکنر جدید می‌تواند فعالیت در عمق‌های مختلف قشر مغزی را شناسایی و بطور غیرمستقیم مداربندی مغز را از طریق تمایز بین فعالیت ها در لایه‌های مختلف سلولی قشر مغز آشکار کند.

اسکن مغز

منبع: ایرنا
دیدگاه