سگ و گربه برای این کودکان خطرناک هستند

فوق تخصص نوزادان درباره مهمترین مواد آلرژی‌زا همچون سگ و گربه، برای نوزادان و کودکان توضیح داد.

به گزارش جهان مانا ، سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران و فوق تخصص نوزادان، با اشاره به آلرژی در کودکان بیان داشت: موارد زیادی است که می‌تواند در کودکان آلرژی‌زا باشد. مثلا در زمستان که درهای خانه‌ها بیشتر بسته است، غباری که در خانه می‌ماند و از فرش و مبل و یا زمین بلند می‌شود، می‌تواند برای کودک حساسیت ایجاد کند و علائم نشان دهد.

وی با بیان اینکه نوع فصل بیشترین نقش را در آلرژی دارد، افزود: رطوبت و چیزهایی که منجر به زندگی حشرات خیلی ریز در مبل و فرش شده و رشد می‌کنند، آلرژی‌زاهای جدی هستند و وقتی در زمستان تهویه وجود نداشته باشد، این موجودات بیشتر دیده می‌شوند و یا اگر جای مرطوبی باشد، ممکن است قارچ‌ها رشد کنند و ایجاد آلرژی کرده و یا آن را تشدید کنند.

مرندی یادآور شد: در بهار نیز یک آلرژی وجود دارد، چون گیاه رشد کرده و شکوفه می‌دهد و ذرات پراکنده از گیاهان در هوا وجود دارد که برای بارور کردن گیاهان این مواد می‌توانند آلرژی‌زا باشند و بستگی به اینکه چه چیزی در کنار افراد به‌ویژه کودکان باشد، آلرژی ایجاد می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش حیوانات در بروز آلرژی در کودکان، خاطرنشان کرد: اگر در خانواده‌ای پرنده‌، گربه یا سگ نگهداری شود، یا حتی این حیوانات در حیاط وجود داشته باشند و کودکان با آنها بازی کنند، به شدت می‌توانند آلرژی‌زا باشند؛ به خصوص اینکه گرده های بسیار ریزی که از گربه یا سگ می‌ریزد به شدت آلرژی‌زا است.

وی متذکر شد: اگر کودکی داریم که دارای آلرژی است نباید پرنده و حیوانات در کنار آن باشند، چون وضعیت آن را بدتر می‌کند؛ به‌ طوری‌که اگر گربه یا سگی از اتاقی عبور کنند و این شوره‌ها از بدن آنها بریزد، می‌تواند برای کودک مشکل‌آفرین باشد.

مرندی تصریح کرد: بنابراین تمام مواردی که می‌توانند آلرژی داشته باشند در تمام سال این خطر را دارند که از جمله آنها حیوانات، پرندگان و یا غباری که در خانه وجود دارد، بنابراین تغییرات فصل بیشتر به نوع آلرژی تغییر می‌کند و برخی که آلرژی خیلی محدودی دارند، بعد از گرده‌افشانی گیاهان وضعیت‌شان بهتر می‌شود.

 

منبع: همشهری
دیدگاه