ماجرای رسوایی نوار جنسی پوتین در انتخابات ترکیه چه بود؟

علاقه آشکار ولادیمیر پوتین به همتای خود اردوغان، او را به یک رسوایی انتخاباتی هزاران مایل دورتر از مسکو کشانده است.

اپوزیسیون ترکیه روسیه را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات متهم می‌کند تا "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور آن کشور را در قدرت نگه دارد، زیرا نتیجه چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که او در آستانه از دست دادن قدرت است.

به گزارش دیلی بیست، اگرچه روابط اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مدت هاست که زنگ خطر را به صدا در آورده با این وجود، یک رسوایی نوار جنسی در حال شکل‌دهی "کاهی است که کمر شتر را می‌شکند".

"محرم اینجه" نامزد انتخابات ریاست جمهوی که در سال ۲۰۱۸ میلادی رهبر حزب جمهوری خواه خلق جریان اصلی اپوزیسیون ترکیه را برعهده داشت در هفته جاری رقابت را به دلیل شایعاتی مبنی بر انتشار یک نوار جنسی ادعایی در فضای مجازی ترک کرد. این نامزد مدعی شد که این نوار دیپ فیک (جعل عمیق) است و گفت که او هدف ترور شخصیت و دروغ سازی قرار گرفته است.

"کمال قلیجداراوغلو" نامزد ریاست جمهوری اپوزیسیون ترکیه اندکی پس از آن روسیه را به انتشار جعل عمیق و توطئه‌هایی از جمله انتشار "نوار‌هایی که دیروز در این کشور فاش شد" متهم کرد.

او روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: "دستان خود را از دولت ترکیه بردارید". قلیچداراوغلو به "رویترز" گفت که شواهد ملموسی برای تایید گفته‌های خود دارد، اما کرملین اتهام او را رد کرده است. یکی از اعضای حزب جمهوری خواه خلق گفته که واضح است که مسکو در تلاش است تا اردوغان در قدرت باقی بماند. "احمت اِروزان" که به تیم سیاست خارجی آن حزب کمک می‌کند می‌گوید:" مطمئنا روس‌ها به گونه‌ای متفاوت در انتخابات ترکیه مداخله می‌کنند".

تنها سه روز پیش از انتخابات، رویترز گزارش داد که روسیه لایحه ۶۰۰ میلیون دلاری پرداخت گاز طبیعی را به سال آینده موکول می‌کند. اروزان سفیر سابق ترکیه می‌گوید که تاخیر در پرداخت راهی برای کمک مسکو به کارزار انتخاباتی اردوغان است و اشاره کرد که تجارت بین دو کشور به "شکلی غیر عادی" افزایش یافته است.

نرخ تورم در ترکیه به شدت افزایش یافته و شهروندان با افزایش قیمت همه چیز از پیاز گرفته تا قبوض پرداختی شان مواجه شده اند. اروزان روابط ترکیه و روسیه را بیش از حد "شخصی" شده قلمداد می‌کند و می‌گوید روابط به رهبران دو کشور و نه نهاد‌های ترکیه و روسیه مربوطه تبدیل شده است.

او می‌افزاید:" روس‌ها تمام تخم مرغ‌های شان را در سبد اردوغان گذاشتند. حالا پس از نتیجه انتخابات با واقعیت روبرو خواهند شد. ترکیه ترکیه اردوغان نخواهد بود".

اروزان معتقد است که میلیارد‌ها دلار در بانک مرکزی ترکیه که منشاء نامعلومی دارد از روسیه می‌آید. فردی که با دولت ترکیه در تماس نزدیک است به "دیلی بیست" می‌گوید: "رئیس جمهور روسیه می‌خواهد اردوغان پیروز شود، زیرا پوتین با رئیس جمهوری با سبک رهبری مشابه خود در صحنه جهانی و گرایش‌های سیاسی مانند عدم احترام گذاشتن به آزادی مطبوعات، کم‌تر با انتقاد مواجه خواهد شد".

او می‌افزاید: "پوتین افراد بیشتری مانند خود را در سطح جهانی می‌خواهد تا به رهبری متمایز تبدیل نشود. اگر افرادی شبیه پوتین در قدرت باشند او دیگر زیر ذره بین قرار نخواهد گرفت. آنان شبیه هم هستند و با یکدیگر زنده می‌مانند".

او وضعیت فعلی را با زمانی که ترامپ در قدرت بود مقایسه کرد و اظهار داشت که در آن زمان ترکیه کم‌تر به حقوق و آزادی‌ها توجه می‌کرد، زیرا انتقادات متوجه ترامپ بود. او می‌گوید: "زمانی که ترامپ در قدرت بود برای اردوغان بسیار خوب بود".

"هوشیار اوزوی" نماینده پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق‌ها حزب چپگرای طرفدار کرد‌ها می‌گوید اردوغان به وضوح انتخابِ پوتین برای رهبری در ترکیه است.

او به تعویق انداختن پرداخت گاز را یکی از راه‌های اصلی کمک روسیه به رئیس جمهور ترکیه دانست؛ چرا که افزایش بهای پرداخت قبوض آب و برق باعث فشار بر مردم ترکیه و نارضایتی از اردوغان شده است. او هم چنین به ارسال پول از سوی روسیه به ترکیه برای نیروگاه هسته‌ای آن کشور به عنوان یکی از راه‌های کمک مسکو به دولت اردوغان اشاره می‌کند.

او می‌گوید: "پوتین اردوغان را شریک خود در ترکیه می‌داند در نتیجه کار‌های مختلفی انجام می دهد تا فشار وارده بر او پیش از انتخابات کاهش یابد".

پوتین سه هفته پیش از انتخابات در مراسم اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه که توسط روسیه تامین مالی شده بود از رئیس جمهور ترکیه تمجید کرد و گفته بود: "می دانم وقتی رئیس جمهور ترکیه وعده‌ای می‌دهد به آن عمل می‌کند".

"گلرو گزر" مشاور ارشد سابق سفارت ترکیه در مسکو از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی می‌گوید:" فکر می‌کنم پوتین از اردوغان حمایت می‌کند و به وضوح اردوغان را ترجیح می‌دهد".

او گفت که روسیه به دلیل مواجهه با گمانه زنی‌ها مبنی بر مداخله در انتخابات کشور‌های دیگر محتاط بوده است. "گزر" می‌گوید: "من می‌دانم که روس‌ها با دقت با این موضوع برخورد می‌کنند".

گزر می‌گوید که ویژگی‌های شخصیتی مشابه پوتین و اردوغان از جمله قدرت و جذابیت، به آنان کمک کرده تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به تماس‌های تلفنی تقریبا ماهانه آنان به عنوان نمونه‌ای از روابط نزدیک غیرمعمول بین رهبران دو کشور اشاره کرد.

او در حالی که تاکید کرد دو کشور بدون توجه به این که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود باید روابط خود را حفظ کنند اشاره داشت این واقعیت ساده که رئیس جمهور روسیه دهه‌ها تجربه در برخورد با اردوغان داشته کار با او را آسان‌تر می‌کند. گزر می‌گوید: "پوتین با اردوغان رابطه‌ای مبتنی بر احترام متقابل دارد، زیرا می‌داند وقتی اردوغان قولی می‌دهد به آن عمل می‌کند".

گزر می‌گوید سرنگونی یک جنگنده روسی توسط ترکیه که به گفته آنکارا حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود به کرملین نشان داد که دولت ترکیه روی موضع خود ایستادگی خواهد کرد. فراتر از آن، کاهش تقاضا‌های مالی روسیه از ترکیه برای اردوغان عامل تقویت کننده بزرگی بوده است.

کاهش ارزش لیر ترکیه در سال جاری در برابر دلار بر اقتصاد آن کشور تاثیر منفی گذاشته است. از آنجایی که ترکیه برای انرژی خود به واردات خارجی وابسته است کاهش ارزش لیر به معنای افزایش عمده بهای قبوض آب و برق بوده است.

 

دیدگاه