تغییر جنسیت در روسیه ممنوع شد/ ابطال ازدواج در صورت تغییر جنسیت یکی از زوجین

رییس جمهور روسیه اخیرا قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، تغییر جنسیت در روسیه ممنوع است. همچنین به موجب این قانون قبول کردن کودکان به فرزندی برای افرادی که تغییر جنسیت داده اند، ممنوع می‌شود.

ولادیمیر پوتین طی چند روز گذشته قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، تغییر جنسیت در روسیه به جز موارد پزشکی ممنوع است و همچنین به فرزندی قبول کردن کودکان را هم برای افرادی که تغییر جنسیت داده‌اند، ممنوع می‌کند.

 

یوگنیا کوتوا معاون وزیر بهداشت روسیه در زمان بررسی این قانون در نشست کمیته سیاست اجتماعی شورای فدراسیون روسیه گفت، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، بیش از دو هزار مورد تغییر جنسیت ثبت شده است.

وی افزود: این قانون، حقوق شهروندان را که در قانون اساسی وجود دارد، نقض نمی‌کند.

بر اساس این قانون، در صورت تغییر جنسیت از طرف یکی از زوجین، ازدواج آنها باطل خواهد شد. این قانون درباره افرادی که پیشتر، تغییر جنسیت داده‌اند اجرا نخواهد شد.

قانون ذکر شده شامل موارد پزشکی مربوط به بیماری‌های موروثی و بیماری‌های غدد نمی‌شود و در صورت تایید کمیته پزشکی، برای چنین مواردی، امکان تغییر جنسیت وجود خواهد داشت.

قانون ممنوعیت تغییر جنسیت توسط ویاچسلاو ولودین رئیس دوما و نمایندگان همه اقشار به اتفاق آرا در نسخه نهایی متن تصویب شده بود.

ولودین در بیانیه‌ای گفته بود: این تصمیم از شهروندان و کودکان ما محافظت می‌کند.

وی با اشاره به روند رو به رشد دگرگونی جنسی در آمریکا اظهار داشته بود: این امر منجر به انحطاط در این کشور می‌شود و این برای ما غیر قابل قبول است.

شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت: از زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین که روسیه آن را به عنوان یک "عملیات نظامی ویژه" توصیف می‌کند، مسکو یک سری اقدامات محافظه کارانه به ویژه در برابر جامعه دگرباشان جنسی اتخاذ کرده است.

این شبکه افزود: در نوامبر ۲۰۲۲، نمایندگان پارلمان روسیه قانونی را به تصویب رساندند که تمام اشکال تبلیغات مربوط به جامعه دگرباشان جنسی از جمله انتشار کتاب و توزیع فیلم را ممنوع می‌کرد.

خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله نیز که همجنسگرایی در این کشور از سال ۲۰۱۷ آزاد است نوشت: سازمان غیردولتی روسی "سفیر" که از جامعه دگرجنسگرایان دفاع می‌کرد سال گذشته توسط مقامات منحل شد.

دویچه‌وله همچنین به نقل از برخی ناشران افزود: این قانون می‌تواند منجر به ممنوعیت برخی از آثار کلاسیک ادبیات روسیه شود.

شبکه خبری دویچه‌وله در ادامه اظهار داشت: پوتین - که بیش از دو دهه بر روسیه حکومت می‌کند - روابط بین کرملین و کلیسای ارتدکس را که ارزش‌های اجتماعی سختگیرانه‌ای را ترویج می‌کند و در مورد نفوذ جوامع غربی هشدار می‌دهد، عمیق‌تر کرده است.

این شبکه افزود: قانونگذاران، این اقدام را به عنوان محافظت از روسیه در برابر "ایدئولوژی ضد خانواده غربی" توصیف می‌کنند و تراجنسیتی را به عنوان "شیطان پرستی خالص" توصیف می‌کنند.

 

منبع: حوزه
دیدگاه