آیا برخی موتورسیکلت‌ها بی‌نیاز به گواهینامه هستند؟

ایرنا نوشت: این روزها به دلیل گسترش ترافیک خودرویی، مشکلات حمل و نقل به همراه هزینه سنگین استفاده از خودرو، بکارگیری موتورسیکلت در تمامی اشکال درون‌سوز و برقی را افزایش داده است.

گسترش استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه کارآمد و همچنین تفریحی باعث شده که برخی برای بازاریابی و فروش بیشتر مدعی شوند برخی از انواع این موتورسیکلت به خصوص اسکوترهای برقی که شکل موتور داشته اما از توان کمتری برخوردار هستند برای راندن نیازمند گواهینامه نیست. ادعای این افراد بعضا با بهانه اینکه این موتورها دارای توان محدود کمتر از ۵۰ یا ۳۰ اسب بخار هستند نیازمند گواهینامه نیستند.

اما راندن موتورسیکلت در تمامی کشورها نیازمند دریافت گواهینامه توسط راکبان است. قوانین راهنمایی و رانندگی در جمهوری اسلامی استثنا از دیگر نقاط دنیا نیست. طبق ماده(۱) آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی و همچنین ماده(۲) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور، داشتن پلاک و گواهینامه برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است.

بنابراین تمام موتورهای انژکتوری، کاربراتوری، گازی و برقی با هر اندازه حجم موتور، جزو وسایل نقلیه به حساب می‌آیند و مطابق قانون، نخستین شرط رانندگی با انواع موتورسیکلت، کسب تجربه از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی و در نهایت گرفتن گواهینامه است؛ پس اگر به سن ۱۸ سال رسیده و به سبب علاقه یا هر دلیل دیگری می‌خواهید سوار موتورسیکلت شوید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنید.

 

دیدگاه