کشف ارتباط میزان ویتامین دی در بارداری مادر با چاقی کودک

محققان در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده، ارتباط بین سطح ویتامین دی قبل از تولد و رشد و چاقی در اواخر دوران کودکی را بررسی کردند.

به گزارش مدیکال نیوز، کمبود ویتامین دی در بارداری به عنوان یک نگرانی برای سلامت عمومی شناخته شده است و به عنوان یک عامل خطر اولیه قابل اصلاح برای چندین بیماری از جمله چاقی در نظر گرفته می شود.

مطالعات قبلی ارتباط بین کمبود ویتامین دی قبل از تولد و پیامدهای ضعیف جنین را گزارش کرده بودند. اگرچه مطالعات مقطعی سطوح کمبود ویتامین دی را با خطر اضافه وزن و چاقی در نوجوانان و کودکان مرتبط می‌دانند اما شواهد مبنی بر نقش سببی سطوح ویتامین دی قبل از تولد در رشد چاقی در دوران کودکی کافی نیست.

مطالعه حاضر ارتباط بین سطوح ویتامین دی مادر در اوایل و اواسط بارداری، رشد و بدن در کودکان 11 ساله یا کمتر را بررسی کرد.

نتایج این یافته نشان داد که کمبود سطوح ویتامین دی3 قبل از تولد با شاخص توده بدنی بالاتر در 7 و 11 سالگی همراه بود. کودکانی که در دوران بارداری از مادرانی با کمبود ویتامین دی متولد شدند، شانس بیشتری برای اضافه وزن داشتند.

ارتباط سطح ویتامین دی3 قبل از تولد با نتایج ترکیب بدن کودک در پسران قوی‌تر از دختران بود. کمبود سطوح ویتامین دی قبل از تولد به ترتیب با افزایش و کاهش خطر تولد نوزاد کم وزن و بالارفتن سریع شاخص توده بدنی در پسران و دختران مرتبط بود. علاوه بر این، کمبود ویتامین دی قبل از تولد فقط در مادران با وزن طبیعی با افزایش درصد چربی بدن در فرزندان آنها در 11 سالگی مرتبط بود.

ارتباط بین کمبود ویتامین دی، درصد توده چربی و اضافه وزن در پسران 11 ساله با استعداد ژنتیکی افزایش یافت.

 

منبع: فارس
دیدگاه