اشتباهاتی که کیفیت چای را از بین می برد

بعد از آب، چای را می‌توان پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ در سراسر جهان معرفی کرد. چای که قدمت استفاده از آن به بیش از 50 قرن می‌رسد، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی انسان‌ها داشته‌ و همچنان نیز محبوب است. با این‌حال، اشتباهاتی که بعضی افراد در تهیه چای انجام می‌دهند، هم به طعم نهایی آسیب می‌رساند و هم فرایند عصاره‌گیری از چای را تا حدی تخریب می‌کند که ترکیبات مغذی این ماده به‌درستی استخراج نمی‌شوند.

به گزارش جهان مانا ، پس اگر می‌خواهید که چای باکیفیت‌تری تهیه کنید، از انجام این اشتباهات رایج خودداری کنید زیرا انجام آنها بر کیفیت و طعم چای تان تاثیر دارد.

 

از آب خیلی داغ استفاده می‌کنید 

بعضی افراد تصور می‌کنند که آب برای تهیه چای یا دمنوش باید آنقدر بجوشد که صدای قل‌قل آن را بشنویم! اما واقعیت این است که اگر آب بیش‌ازحد داغ باشد، می‌تواند به برگ‌های ظریف چای آسیب برساند و تلخی بیشتری در طعم نهایی به‌وجود بیاورد. مطالعات نشان داده‌اند که آب جوش می‌تواند ترکیبات حساس و بسیار مهم چای، یعنی کاتچین‌ها را تخریب کند. پس اگر می‌خواهید که یک چای سالم و باکیفیت داشته باشید، آب را قبل از رسیدن به نقطه جوش نهایی از روی شعله بردارید. البته یک دمای ثابت برای تهیه همه چای‌ها وجود ندارد. برای مثال، دمای آب برای تهیه چای سبز باید بین 82 تا 85 درجه سانتی‌گراد باشد، درحالی که این درجه برای تهیه چای سیاه باید به 96 درجه سانتی‌گراد برسد. برای تهیه دمنوش‌های مختلف هم بهتر است که همان درجه مناسب برای تهیه چای سبز را رعایت کنید.

 

چای را بیش‌ازحد روی حرارت می‌گذارید

مدت‌زمان لازم برای دم کشیدن چای مانند درجه حرارت آب بسیار مهم است. چای سفید باید بین 1 تا 3 دقیقه دم بکشد، چای سبز حدود 3 دقیقه و چای سیاه خارجی حدود 5 دقیقه. بعضی از چای‌های سیاه هم برای دم کشیدن به حدود 15 تا 22 دقیقه زمان نیاز دارند. اگر چای بیشتر از حد استاندارد برای دم کشیدن روی کتری رها شود، ذرات نامناسبی به نام «تانین» آزاد خواهد شد. 

 

چای را خیلی زود از روی حرارت برمی‌دارید 

فرایند دم کشیدن چای نباید خیلی زود به پایان برسد زیرا ترکیبات درون چای برای آزاد شدن به زمانبندی مشخصی نیاز دارند. اگر چای را خیلی زود از روی حرارت بردارید، ریزمغذی‌های آن مثل فلاونول‌ها و پلی‌فنول‌ها و همچنین کافئین به‌درستی استخراج نمی‌شوند. پس اگر چای به اندازه کافی دم نکشد، درواقع انگار نوشیدنی آن هیچ فایده‌ای ندارد. 

 

از برگ طبیعی و بلند استفاده نمی‌کنید 

بعضی افراد عادت دارند که از چای کیسه‌ای یا چای شکسته بسیار ریز استفاده کنند، درحالی که این محصولات به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند جایگزینی برای چای طبیعی و برگ‌های کامل و بلند چای باشند. چای‌های کیسه‌ای و چای‌های شکسته ریز در نهایت عصاره‌های بسیار کمتری آزاد می‌کنند و تانین بیشتری را هم به محصول نهایی وارد خواهند کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید از بیشترین مزیت‌های چای بهره‌مند شوید، حتما باید برگ چای طبیعی و بلند تهیه کنید و برای دم کردن این چای‌های باکیفیت هم باید حوصله داشته باشید. 

 

منبع: سلامت
دیدگاه